خلاصة:
نظر به اهمیت روزافزون آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسیزبانان و نیز محدودیتها و مشکلات این نوع آموزش، نظیر کاهش ارتباط میان مدرس و زبانآموزان، بیانگیزگی و بیمیلی فراگیران به شرکت در بحثهای کلاسی و نیز فاصله گرفتن از انجام کارهای تعاملی، پژوهش کاربردی حاضر کوشیده است تا با هدف هموار ساختن مسائل و مشکلات مذکور، به پیشنهاد تدریس زبان فارسی بر اساس الگوی مفهومی آموزش و ارائۀ راهکارهایی جهت تدریس مجازی آن بپردازد. الگوی مفهومی آموزش در بر دارندۀ کلانشایستگیهای شناختی (تفکرهای خلاق، انتقادی، سیستمی و آیندهنگر)، هیجانیاجتماعی (مدیریت درونفردی و میانفردی)، حسیادراکی (مدیریت محیط و حواس) و ارزشها است که با هدف همسوسازی فعالیتهای آموزشی با نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است. در این جستار که به شیوۀ کیفی انجام شده است، جهت آموزش مجازی مهارتهای چهارگانۀ زبان یعنی شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری بر اساس مؤلفههای الگوی مفهومی آموزش، ابتدا یک نمونه درس برای سطح پیشرفتۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بر اساس الگوی مذکور شبیهسازی شده و پس از آن راهکارهایی جهت تدریس مؤثر آن در فضای مجازی ارائه شده است. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که آموزش زبان فارسی در فضای مجازی بر اساس الگوی مذکور، کاربردی و قابل اجرا است و میتواند به رفع مشکلات و محدودیتهای این نوع تدریس کمک شایانی نماید.
Virtual teaching of the Persian language to non-Persian speakers is increasing rapidly worldwide; however, it faces restrictions such as decreasing teacher-student contacts, a reduction in the students' interest, and a lack of motivation for participating in-class activities. The present study aimed to provide approaches to teaching the Persian language based on the Conceptual Model of Education in an internet-based classroom platform to develop a more desirable online program. The conceptual Model of Education is formed from Macro-competencies (Creative, Critical, Systems, and Futures Thinking), Emotional (Intrapersonal and Interpersonal management), Sensory (Sensory and Environment Management), and Values that are presented to expand the union of educational activities and education system. The present study has employed a qualitative method. To present how to teach the four basic language acquisition skills, i.e. listening, speaking, reading, and writing, on an online platform, one lesson from the Persian advanced-level materials was simulated based on the model mentioned above to be taught to non-Persian Speakers. Then, solutions for effectively teaching it on an online platform were presented. Results show that teaching the Persian language to non-Persian speakers based on the Conceptual Model of Education on an online platform is practical and can help remove problems and restrictions.