خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر خودناتوانسازی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانشآموزان کنکوری بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر خرمآباد تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای وارد نمونه شد و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دانشآموزان گروه آزمایش، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی را طی هشت جلسه دریافت کردند ولی دانشآموزان گروه نمونه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش هر دو گروه نمونه به منظور پیشآزمون، پسآزمون و مرحله پیگیری پرسشنامههای خودناتوانسازی تحصیلی و یادگیری خودراهبر را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از بسته نرمافزار آماری در علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری باعث کاهش معنادار خودناتوانسازی تحصیلی (001/0p=) و افزایش معنادار یادگیری خودراهبر (001/0p=) در دانشآموزان نمونه شده است. با توجه به یافتهها، میتوان با آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری به معلمان و آموزش این راهبردها به دانشآموزان توسط معلمان، به صورت غیرمستقیم و مستقیم خودناتوانسازی تحصیلی را در دانشآموزان کاهش داده و یادگیری خودراهبر را افزایش داد.
The purpose of this study was to the effect of training Cognitive and Metacognitive Learning Strategies on academic self-handicapping and self-directed learning of Entrance Exam students. This study was a quasi-experimental study with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study consisted of all female high school students of Khorramabad city who were studying in the academic year 2018-2019. Thirty students were selected using multistage cluster sampling and were randomly divided into experimental and control groups. Students in the experimental group received training cognitive and metacognitive strategies training in eight sessions but the students in the sample group did not receive any training. Before and after training, both sample groups completed pre-test, post-test, and follow-up questionnaires for academic self-handicapping and self-directed learning. Data were analyzed by Statistical software package in social sciences. The results showed that training cognitive and meta-cognitive learning strategies significantly reduced academic self-handicapping (p=0/001) and significantly increased self-directed learning (p=0/001) in the sample students. According to the findings, it can indirectly reduce academic self-disability and increase self-directed learning by training cognitive and metacognitive learning strategies to teachers. Also, by training these strategies to students, teachers can also directly reduce analytical disabilities and increase self-directed learning
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد، آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري باعث کاهش معنادار خودناتوان سازي تحصيلي (٠٠٠١=p) و افزايش معنادار يادگيري خودراهبر (٠٠٠١=p) در دانش آموزان نمونه شده است .
حبيبي کليبر (١٤٠٠) در پژوهش خود بر روي دانش آموزان دوره اول متوسطه نشان داد، آموزش راهبردهاي فراشناختي به طور معناداري خودناتوان سازي تحصيلي را کاهش ميدهد.
Academic Self-handicapping 161 و بايلي ١ (٢٠١٦) در پژوهش خود چنين گزارش کردند که راهبردهاي شناختي منفي، عملکرد تحصيلي دانش آموزان را کاهش داده و زمينه ساز خودناتوان سازي در آنها ميشود.
Melli, Carraresi, Poli & Bailey 2.
در پژوهش حاضر از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي استفاده شده است ، به اين صورت که پس از طي مراحل اداري به مدارس هدف مراجعه شد و از دانش آموزان دختر حاضر در نمونه خواسته شد در صورت رضايت در کلاس هاي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي جهت بهبود کيفيت يادگيري شرکت کنند، همچنين هدف پژوهشگران نيز به آن ها شرح داده شد.
اين اثر نشان ميدهد که آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري بر خودناتوان سازي تحصيلي دانش آموزان کنکوري در مرحله پس آزمون و پيگيري تاثير دارد و بين دو گروه کنترل و آزمايش در دو متغير وابسته تفاوت معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر به منظور تاثير آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري بر خودناتوان سازي تحصيلي و يادگيري خودراهبر دانش آموزان کنکوري انجام گرفت .
نتايج نشان داد آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري بر خودناتوان سازي تحصيلي دانش آموزان کنکوري تاثير معناداري داشته و باعث کاهش خودناتوان سازي دانش آموزان کنکوري در دو مرحله پس آزمون و پيگيري شده است .