خلاصة:
در ادبیات، ویژگیهای معلمان مثبت در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر بر روابط مثبت معلم و دانشآموز متمرکز است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس معلم مثبت است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 280 نفر از دانشآموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه معلم مثبت ارییلماز (2017) پاسخ دادند. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، گاتمن و اسپیرمن- براون و در روایی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس معلم مثبت برابر73/0 و برای خرده مقیاسهای «جلب رضایتمندی نیازهای دانشآموزان برای شایستگی »، «برقراری روابط مثبت با دانشآموزان»، «تفهیم کردن مطالب به دانشآموزان»، «برونگرا بودن»، «حمایت از تجارب فعال دانشآموزان» و «حمایت از مشارکت دانشآموزان در کلاس» به ترتیب 95/0، 83/0، 82/0، 88/0، 94/0 و 91/0 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی گویههای مقیاس معلم مثبت نشان داد که این مقیاس دارای شش عامل با شاخصهای برازش مطلوب مقیاس میباشد.
In literature, positive features of teachers have been investigated under many dimensions. Positive teacher studies focus more on positive teacher-student relationships. The aim of this research was to Investigation of factor construction, validity, reliability and standardization the scale of positive teacher 280 Second grade students were multistage cluster randomly selected as sample of thestudy from high school in Tehran in year 2019-2020. These students responded to the Eryılmaz Positive Teacher Questionnaire. In the reliability of the study, Chronbachʼs Alpha coefficient, Guttman, Spearman -Brown and in the validity of confirmatory factor analysis have been used. The Cronbach’s Alpha coefficients were found to be 0.73 for positive teacher scale, and 0.95, 0.83, 0.82, 0.88, 0.94, 0.91 for Subscales) satisfying students need for competence, building positive relationships with students, concretize the subject which is taught, being extravert, supporting students flow experience and supporting students class engagement (respectively. The exploratory factor analysis of the scale showed that it has six factors with opimal fit indices.
ملخص الجهاز:
علل کم توجهي به برخي از اصول مهم سياست هاي مصوب اسناد بالادستي در فرايند طراحي ، توليد و اجراي برنامه درسي علوم تجربي الف ) اوناتس ، اگوز و ايلديريم ١(٢٠٢٠)، به اين نتيجه رسيدند که برخي از معلمان از بحث در مورد مفاهيم ، تعاريف و فرآيندهاي سياسي و تربيت سياسي در کلاس ها خودداري ميکنند، حال آن که مسائل اقتصادي، اجتماعي و سياسي ملي و بين المللي در کلاس درس تأثيرگذار بوده و هست .
- در اين تحقيق صرفاً برنامه درسي اجرا شده آموزش علوم تجربي در پايه هاي چهارم تا ششم ابتدايي مورد ارزشيابي قرار گرفته و برنامه درسي کسب شده (يعني ميزان اثرات برنامه قصد شده بر کيفيت يادگيري دانش آموزان ) ارزشيابي نشده است .
(2013), Content analysis of fifth and sixth grade elementary textbooks in terms of technology dimensions, series of papers of the National Conference on Curriculum Change in Education Courses, Birjand University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, March 4 and 5 [In Persian].
اين يافته ها نشان ميدهد که نسخه فارسي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني، ابزاري معتبر و قابل اعتماد براي ارزيابي توانمندي اجتماعي - هيجاني در جمعيت دانش آموزان ايراني دوره اول متوسطه است .
بنابراين ، براي پرداختن به نگرانيهاي مذکور و کمک به ادبيات موجود در زمينه توانمندي اجتماعي - هيجاني، اين مطالعه پيشگام به دنبال پيشبرد تحقيقات فعلي با وارسي ويژگيهاي روان سنجي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني (ژائو و ايي، ٢٠١٢) و تعيين ارتباط آن با سرزندگي تحصيلي در نمونه اي از دانش آموزان دختر و پسر نوجوان (دوره اول متوسطه ) شهر اهواز است .