خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس بارش مغزی بر کاهش اختلال یادگیری خواندن در دانشآموزان دوره ابتدائی شهر همدان انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر زمان یک پژوهش مقطعی، از لحاظ نوع دادهها کمی و از نظر روش تحقیق، نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری از نوع خواندن، مقطع ابتدایی که در سال تحصیلی ۱۴01- 1400 به مرکز اختلال یادگیری شهر همدان مراجعه کرده بودند، تشکیل داد. از جامعه آماری مذکور، تعداد ۳۰ نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، آنگاه گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزشی (دو جلسه در یک هفته) به مدت 45 دقیقه تحت جلسات آموزش بارش مغزی قرار گرفتند اما مداخله برای گروه کنترل اجرا نگردید. سپس از هر دو گروه به وسیله پرسشنامه مذکور پسآزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل برنامه بارش مغزی بر اساس پروتکل بارش مغزی لفرانکویس (1991) و آزمون اختلال خواندن شیرازی و نیلیپور (1383) میباشد، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و بررسی فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد اثرات تدریس به روش بارش مغزی بر درک مطلب معنادار میباشد و اثرات تدریس به روش بارش مغزی بر سرعت خواندن و صحت خواندن تأثیر ندارد. روش تدریس بارش مغزی نتوانسته در مؤلفه سرعت خواندن و صحت مطالب بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری ایجاد کند.
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of brainstorming teaching method on reducing reading learning disorder in elementary school students of Hamadan city. The present study was a cross-sectional study in terms of practical purpose, a cross-sectional study in terms of time, a quantitative data type, and a semi-experimental one in terms of research method, with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study consisted of all the students with learning disabilities of the reading type, in the primary level, who had referred to the learning disabilities center in Hamedan city in the academic year of 2001-2001. From the aforementioned statistical population, 30 people were selected by available sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups, then the experimental group underwent 8 training sessions (two sessions in one week) for 45 minutes. brainstorming training, but the intervention was not implemented for the control group. Then, both groups were given a post-test using the mentioned questionnaire. The research tools include the brainstorming program based on Le Francois (1991) brainstorming protocol and Shirazi and Nilipour's reading disorder test (2013), in order to analyze the data and examine research hypotheses from multivariate and univariate covariance analysis. used. The results showed that the effects of brainstorming teaching on reading comprehension are significant and the effects of brainstorming teaching do not affect reading speed and reading accuracy. The brainstorming teaching method could not create a significant difference between the experimental and control groups in the components of reading speed and correctness of the material.
ملخص الجهاز:
اختلال در يادگيري اثرات مادام العمري را براي فرد ايجاد ميکند که فراتر از خواندن ، نوشتن و رياضيات است و حوزه هايي 1- Bishara 2- Inverted 3- Hallahan, Kauffman & Pullen 4- Gjermestad, Skarsaune & Bartlett 5- Goodrich, Fitton, Chan & Davis 6- Buchan 7- Schunk & DiBenedetto همچون بهداشت رواني، روابط بين فردي، ادامه تحصيل ، امکانات استخدامي و شغل يابي را تحت تأثير قرار ميدهد، به طوري که ادبيات پژوهش ، ميزان اميد، انگيزش تحصيلي و خودپنداره تحصيلي گروه دانش آموزان با اختلال يادگيري را کمتر از گروه دانش آموزان بدون اختلال يادگيري گزارش کرده است (تيموري، رضايي و محمدزاده ، ١٣٩٨).
بنابراين ، با عنايت به مطالب سؤال اساسي پژوهش حاضر اين است که آيا روش تدريس بارش مغزي بر کاهش اختلال يادگيري از نوع خواندن دانش آموزان دوره ابتدايي تأثير دارد؟ 1- Brain storming 2- Alex Faickney Osborn 3- Aldalalah 4- AlMutairi 5- Shen 139 روش تحقيق روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي با يک گروه آزمودني و يک گروه کنترل با پيش آزمون و پس آزمون بود.
علاوه بر آن ، روش تدريس بازش مغزي در عمل به تفکر واگرا منتهي ميشود، مسلم است که در اين 1- Uso’-Juan & Martinez-Flor 2- Oakhill, Cain, McCarthy & Nightingale 146 حالت فرد از تفکر همگرا خارج شده و بهتر ميتواند به عمق مطلب دست بيابد براي دستيابي به درک مطالب رسيدن به همه جوانب موضوع لازم است که در روش بارش مغزي دانش آموز به اين مهم دست مييابد.
(2021) Investigation of education based on the brainstorming teaching method on the level of students' participation in learning science lessons, National conference of professional research in psychology and counseling with the approach from the teacher's point of view [In Persian].