خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر، مدلیابی روابط ساختاری تواناییهای شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجی شایستگی ادراکشده در دانشآموزان متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری را 1361 دانشآموز پسر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 15 برای هر متغیر (1۶ متغیر در مدل) و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص، ۲۵۰ نفر بهعنوان حجم نمونه به روش خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، تواناییهای شناختی نجاتی، شایستگی ادراکشده هارتر و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از معادلات رگرسیونی ساختاری در نرمافزار SPSS-25 و Amos-23 استفاده شد. یافتهها نشان داد که متغیرهای تواناییهای شناختی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان متوسطه رابطه مستقیم دارد. همچنین تواناییهای شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجی شایستگی ادراکشده در دانشآموزان متوسطه، رابطه غیرمستقیم و معنیداری دارد. در مجموع، تواناییهای شناختی از طریق میانجی شایستگی ادراکشده ۴۶/۰ توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی را دارد.
The purpose of this research was modeling the structural relationships of cognitive abilities with academic achievement through mediation of the role of perceived competence in high school students. The method was descriptive, correlational type based on the structural equations. The statistical population consisted all 1361 male state school students of junior high, ninth grade of Babol in the academic year of 400-401. To choose the sample size based on the number of observed variables and allocating a coefficient of 15 to each observed variable (16 in the model), and taking the possibility of incomplete questionnaires into account, 250 people were taken as the sample size by two-step-clustering method. In order to collect the data, the educational achievement questionnaires by Pham and Taylor, cognitive abilities by Nejati, perceived competence by Harter, were used. The construct validity of the instruments was confirmed and their reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient test and composite reliability, which was statistically confirmed. In order to analyze the data, structural regression equations were used in SPSS-25 and AMOS-23 software. The findings showed that there is a relationship between cognitive abilities and academic progress in junior high school students. Also, cognitive abilities have a significant effect on academic achievement through the mediation of perceived competence in junior high school students. Generally, cognitive abilities can predict .46 of academic progress through the mediation of perceived competence in high school students
ملخص الجهاز:
در زمينه نقش تواناييهاي شناختي در عوامل شناختي همسو مانند شايستگي 1- Academic Achievement 2- Goldstein 3- Cognitive Abilities 4- Merit Perception 5- Peixoto 6- Kim&Seo 7- Forsberg 8- Engelhardt 9- Thurman & Torsney 10- Dewi 11- Butler دانش آموزان ، نون و همکاران ١، (٢٠١٦) به اين نتيجه رسيدند که تواناييهاي شناختي بهتر، استفاده از ارزيابيهاي تازه را براي دانش آموزان تسهيل ميکند و دانش آموزاني که براي ارزيابي تازه به خود و ديگران تکيه ميکنند، منبع شناختي بيشتري را براي کمک به توجه پايدار خود فراهم مينمايند که به تنظيم بهتر شرايط در زندگي روزمره شان منجر ميشود.
با توجه به رابطه عوامل شناختي در رفتار و عملکرد افراد به طور عام و پيشرفت تحصيلي به طور خاص ، و چگونگي به کارگيري راهبردهاي مختلف در اين فرايند، لزوم شناخت پيشايندها 1- Noone 2- Akoul 3- Mısır 4- Kara 5- Imamura 6- Schickel & Ringeisen 7- Tetzner & Becker 8- Peng, & Kievit 9- Rabiner 32 و علل آن ها امري مسلّم است .
بحث و نتيجه گيري با توجه به نتايج تحليل انجام شده ، در جواب سؤال اول پژوهش ميتوان گفت : «تواناييهاي شناختي بر پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان متوسطه رابطه مستقيم دارد»، و اين نتيجه هم سو با يافته هاي 1 جهيني و همکاران (١٤٠٠)، قربان زاده و همکاران (١٤٠٠)، اميري و همکاران (١٣٩٨)، کوسيچ و همکاران (٢٠٢١)، پنگ و کيويت (٢٠٢٠)، انگلهارت و همکاران (٢٠١٩)، پريکل ٢ و همکاران (٢٠١١) است .