خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر طراحی فضای آموزشی مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی است. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی شاخص های مربوط به طراحی فضای آموزشی مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی ابعاد شناسایی شده، استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و تکنولوژی آموزش، تحقیقات در آموزش و روانشناسی تربیتی بودند که بعد از انجام مصاحبه 11 اشباع نظری صورت گرفت. روایی از طریق 4 خبره و توسط دو همکار و پایایی از فرمول کوپای (68/0) بدست آمد. برای ارائه مدل پرسشنامه محقق ساخته بین 382 نفر از دانش آموزان دوره اول متوسطه توزیع و در نهایت با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری تمام شاخص ها تایید شدند و بُعد آموزشی با ضریب 0.648 بیشترین تاثیرگذاری و اهمیت را در مدل دارد و بُعد غیر آموزشی با ضریب 0.448 تاثیرکمتری را دارد. همچنین در بین مولفه ها به ترتیب زمان بندی آموزشی با سهم (0.841)، نحوه ارزشیابی آموزشی (0.812)، کارکنان آموزشی (0.801)، مدرس (0.777)، خدمات اجتماعی، فرهنگی و هنری (0.575)، نحوه ارزشیابی (0.542)، فضای آموزشی (0.473)، خدمات آموزش بین الملل (0.473)، خدمات اجتماعی، فرهنگی و هنری (0.774)، نحوه ی آموزشی (0773)، ابزارهای آموزشی (0.716)، محتوای آموزشی (0.712) و فضای فیزیکی آموزشی (0.625) تاثیرگذارترین مولفه ها در طراحی فضای آموزشی مبتنی بر یادگیری ساختن گرایی است.
The purpose of this study is to investigate the factors affecting the design of educational space based on the constructivist approach. The research method is mixed (qualitative-quantitative). In order to conduct this research, in addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify indicators related to the design of educational space based on the constructivist approach of the identified dimensions. The statistical population in this study was all experts in the field of educational management and educational technology, research in education and educational psychology, which was done after 11 theoretical saturation interviews. Validity was obtained through 4 experts and by two colleagues and reliability of the Copa formula (0.68). To present the researcher-made questionnaire model, all indicators were distributed among 382 junior high school students and finally, using the structural equation technique, all indicators were approved. The educational dimension with a coefficient of 0.648 has the most impact and importance in the model and the non-educational dimension with a coefficient. 0.448 has less impact. Also among the components are educational scheduling with share (0.841), educational evaluation method (0.812), educational staff (0.801), teacher (0.777), social, cultural and artistic services (0.575), evaluation method (0.542), Educational space (0.473), International education services (0.473), Social, cultural and artistic services (0.774), Educational methods (0773), Educational tools (0.716), Educational content (0.712) and Physical educational space (0.625) The components in designing an educational space are based on constructivist learning.
ملخص الجهاز:
براي انجام اين پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادي، از تکنيک تحليل مضمون با نرم افزار MAXQDA١٢ ، براي شناسايي شاخص هاي مربوط به طراحي فضاي آموزشي مبتني بر رويکرد ساختن گرايي ابعاد شناسايي شده ، استفاده شد.
ُ بعد آموزشي با ٥ مولفه ( مدرس ، محتواي آموزشي، زمان بندي آموزشي ، نحوه ي آموزش و نحوه ي ارزشيابي آموزشي) وُ بعد غير آموزشي با ٤ مولفه ( کارکنان آموزشي، خدمات اجتماعي ، فرهنگي و هنري ، فضاي فيزيکي آموزشي، ابزارهاي آموزشي) به عنوان ابعاد و مولفه هاي اصلي طراحي فضاي آموزشي مبتني بر رويکرد ساختن گرايي شناسايي شد.
براي ارائه مدل پرسشنامه محقق ساخته بين ٣٨٢ نفر از دانش آموزان دوره اول متوسطه توزيع و در نهايت با استفاده از تکنيک معادلات ساختاري تمام شاخص ها تاييد شدند وُ بعد آموزشي با ضريب ٠.
يافته ها سوال اول : ابعاد، مولفه ها و شاخص هاي طراحي فضاي آموزشي مبتني بر رويکرد ساختن گرايي کدامند؟ براي پاسخ به اين سوال ١١ مصاحبه از خبرگان امر مديريت آموزشي و تکنولوژي آموزش ، تحقيقات در آموزش و روانشناسي تربيتي و مديران و معلمان مدارس دولتي و غير دولتي با سوالات نيمه ساختار 1 tashakkori and teddlie يافته انجام پذيرفت .
در مرحله اول اين پژوهش براي شناسايي شاخص هاي طراحي فضاي آموزشي مبتني بر رويکرد ساختن گرايي از مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته استفاده شد که در نهايت ٢ُ بعد و ٩ مولفه و ٤٦ شاخص شناسايي شد.