خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تدوین بستة آموزشی مدیریت کلاسی سازگار با مغز و تاثیر آن در میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش نیمهتجربی است که شامل پیشآزمون ـ پسآزمون و آزمون پیگیری و گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پایة اول دورة اول متوسطة عشایری لرستان تشکیل داده است که در نوزده مدرسه تحصیل میکردند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، از میان نوزده مدرسه، دانشآموزان چهار مدرسه انتخاب شدند و در گروههای آزمایش و گروه کنترل (بیست نفر گروه آزمایش، هجده نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. معلمان مدارس گروه آزمایش براساس بستة آموزشیای که از قبل طراحی و اعتباریابی شده بود، کار آموزش را طی هشت جلسة 90دقیقهای آغاز کردند. آنان در این دو ماه، دستورالعملهای شیوة مدیریت کلاس سازگار با مغز را در کلاس درس خود اجرا کردند. در این مدت، کلاس دانشآموزان گروه کنترل به شیوة سنتی (مرسوم) مدیریت میشد. دادههای بهدستآمده با استفاده از پرسشنامة هیجانات تحصیلی پکران (2005) و پرسشنامة اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) و فرم کوتاه پرسشنامة شخصیتی پنجعاملی نئومککری و کاستا (1992) با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس و آزمون تی همبسته تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان دادند اجرای بستة آموزشی از نظر آماری بهطور معناداری (0/5> P) هیجانات منفی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان را کاهش و هیجانات مثبت آنان را افزایش داده است؛ اگرچه ثبات تاثیر بستة آموزشی در هیجانات مثبت دانشآموزان در آزمون پیگیری تایید نشد.
The purpose of this study was to develop a brain-friendly classroom management training package and considering its impact on the students' academic procrastination and educational emotions. It was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test control group design. The research population included all Lorestan nomadic first grade students of the first cycle secondary schools (19 schools). The research sample consisted of students of the four schools who were selected from among 19 schools, using a simple random sampling method. Then, they were assigned to the experimental (20 students) and control groups (18 students). During 8 sessions (each 90 minutes) in 2 months, the teachers of the experimental group schools taught the students using the training package that was designed and validated in advance, and they also implemented brain-friendly classroom management guidelines in their classroom. During this period, the class of control group students was managed in a traditional way. The data collected through Pakran's academic emotions questionnaire (2005), the academic procrastination questionnaire of Solomon and Rothblum(1984) and the short form of the five-factor personality questionnaire of Neomccurry and Costa(1992) were analyzed using the statistical tests of analysis of covariance and paired samples t-test. Findings showed that implementation of the educational package has significantly (P<0.5) reduced the negative emotions and academic procrastination of students and increased their positive emotions; although, the stability of the effect of the educational package on the students' positive emotions was not confirmed in the follow-up test.