خلاصة:
مدارس نمونه بارزی از محیطهای یادگیری محسوب میشوند که طراحی و نوع معماری آنها میتوان در یادگیری و ارتقا هوش و تمرکز دانشآموزان موثر باشد. در این راستا معماری مبتنی بر طبیعت یعنی معماری بیوفیلیک میتواند یک الگوی مناسب جهت بررسی باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی کاربست معماری بیوفیلیکی در طراحی محیطهای آموزشی جهت ارتقا هوش طبیعتگرا از نظریه گاردنر و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافتهها بیانگر آن است که بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر، هوش طبیعتگرا یکی از 9 نوع هوش در کودکان است که پرورش آن در گرو افزایش ارتباط کودک با طبیعت پیرامون خواهد بود. تجربه بیواسطه طبیعت در دوران کودکی بر رشد و عملکرد شناختی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی موثر بوده و تداوم این تجارب منجر به برقراری پیوند عاطفی میان کودک و طبیعت و توسعه ارزشهای زیست محیطی وی خواهد شد. در این میان طراحی معماری بر پایه زیستگرایی و حفظ، بازگرداندن و افزایش تجربه بی واسطه طبیعت در محیطهای آموزشی نقش ویژهای در تحقق این مهم دارد.
ملخص الجهاز:
» رضایی نسب و همکاران (1400 / 3) در پژوهشی به بررسی کاربست رویکرد پرورش هوش طبیعتگرایانه در طراحی پارک کودک پرداخته و نشان دادند «در دورهای که دسترسی به محیطهای طبیعی در فضاهای شهری روز به روز کمتر میشود، طراحی فضایی مناسب که بتواند پاسخگوی نیاز افراد بخصوص کودکان به طبیعت و ارتباط نزدیک با آن باشد قطعا تاثیر چشمگیری بر ابعاد روانی و شخصیتی و همچنین فرهنگسازی در جهت حفاظت از طبیعت و محیط زیست خواهد داشت.
در نهایت نیز، بر اساس اصل تجربه طبیعت و سایر مطالعات انجام شده الگوهایی جهت طراحی پارک کودک منطبق بر ویژگیها و نیازهای کودکان جهت پرورش هوش طبیعتگرایانه در آنها پیشنهاد گردیده است.
ویژگیهایی که معماری بیوفیلیک دارد را میتوان به اختصار: ۱ - سلامت جسمی و روانی، ۲ - ارتباط با عناصر سبز در محیط زندگی، ۳ -روابط قوی با حضور نور طبیعی، ۴ - هوای تازه سبب شادی افراد، ۵ - الگویی برای سلامت اجتماع و طبیعت، ۶ - ارتباط بصری باعث کاهش استرس و افزایش حوصله و ۷ - اولویت بخشی به طبیعت واقعی بر طبیعت شبیهسازی شده نام برد.
» روش تحقيق پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربست معماری بیوفیلیکی در طراحی محیطهای آموزشی جهت ارتقا هوش طبیعتگرا از نظریه گاردنر به شیوة توصیفی و از نوع کتابخانهای انجام شده است و با توجه به روش پژوهش، جامعه آماري پژوهش شامل کلیة اسناد، مدارك و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی از قبیل کتب، مقالات و پایاننامهها میباشد.