خلاصة:
هدف مطالعه بررسی اثربخشی راهبردهای کمکخواهی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی، درگیری تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشجویان میباشد. در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از جامعه 721 نفری دانشگاه پیام نور خلخال در نیمسال دوم 1400-1399، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای تعداد 60 نفر به روش تصادفی در دو گروه 30 نفره یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شد. برای جمعآوری اطلاعات از بسته آموزشی راهبردهای کمکخواهی الون و همکاران(2006)، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینن -سوینی و همکاران(2012)، پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ(1391) و مقیاس عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) استفاده شد. سرانجام برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مبتنی بر نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافتهها نشان داد که میانگین نمرات پسآزمون بهزیستی تحصیلی به طور معنیداری در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود(01/0>p 582/18= (57 و 1)F. اما بین میانگین نمرات پس آزمون درگیری تحصیلی در گروه آزمایش وکنترل تفاوتی مشاهده نشد. همچنین میانگین نمرات پسآزمون عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل (01/0>p و 809/18= (57 و 1)F. بود. نتیجه نهایی نشان دارد، راهبردهای کمکخواهی تحصیلی به عنوان رویکرد مداخلهای در کنار سازههای روانشناختی بهزیستی تحصیلی و درگیری تحصیلی اگر به خوبی طراحی و برنامهریزی و اجرا شود، میتواند بر عملکرد تحصیلی تاثیرگذار باشد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of academic aid strategies on academic well-being, academic engagement and academic achievement of students. In this quasi-experimental study, a population of 721 people from Payame Noor Khalkhal University in the second semester of 2020-2021, using single-stage cluster sampling method and in order to determine the sample size in accordance with the research plan of the number 60 people were randomly replaced in two groups of 30 people, one experimental group and one control group. To collect information, the educational package of Alon et al.'s (2006) help-seeking strategies, Tominen-Svini et al. (2012) academic welfare questionnaire, Zarang (2012) and Pham and Taylor (1999) academic performance scale were used. Finally, multivariate analysis of covariance based on SPSS software version 22 was used to analyze the data. The results showed that the mean scores of post-test of academic well-being in the experimental group were significantly higher than the control group (p There was no difference in the academic engagement test in the experimental and control groups, and the mean scores of the academic performance post-test in the experimental group were higher than the control group (p The final result shows that academic help strategies as an intervention approach along with the psychological structures of academic well-being and academic engagement, if well designed, planned and implemented, can affect academic performance.
ملخص الجهاز:
بنابراین ، براساس مطالعات رایان و شین (٢٠١٩) آموزش راهبردی کمک خواهی تحصیلی قادر است ، بخش قابل توجهی از افت تحصیلی یادگیرندگان را بهبود بخشد، چرا که کمک خواهی تحصیلی یکی از مهمترین راهبرد های آموزشی محسوب میشود که دانش آموزان با استفاده از آن می توانند مسائل و مشکلات یادگیری و استرس های تحصیلی خود را تشخیص داده و از طریق سوال کردن و کمک گرفتن از دیگران در جهت رفع آنها برآیند.
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر راهبرد های کمک خواهی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی، درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور بود.
بنابراین ، راهبرد های کمک خواهی تحصیلی، به دلیل استفاده از تعامل آموزشی و کاهش بار شناختی در فرایند یاددهی - یادگیری، موجب افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان می شود (١٣٩٨).
The effect of academic assistance strategies on educational well-being, social adjustment and academic performance of students among students with learning disorder.
Toward Meta-cognitive tutoring: A Model of Help Seeking with a Cognitive Tutor, Journal of Artificial Intelligence in Education,16(7),101-130.
An investigation of Taiwan university students’ perceptions of online academic help seeking and their web-based learning selfefficacy.
Motivation and Relationship of the Student with the School as Factors Involved in the Perceived Learning, Procedia- Soci Behav Sci,29(4),1707–1714.
The Mediating Role of Academic Eagerness in the Relationship Between Academic Help Seeking and Academic Adjustment of Students.
The Relationship between Learning Styles and Academic Engagement with Academic Performance of Students of Ferdowsi University of Mashhad.
Keywords: help-seeking Academic strategies, academic engagement, Academic wellbeing, Students' academic performance 1.