خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر «ارائه الگویی برای توانمندسازی معلمان در زمینه آموزش مجازی در دوران کرونا» بود. جامعه شامل 400 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر خرمآباد، در سال تحصیلی 1400-1399 بود. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بود. از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب نفرات اول و از فن گلوله برفی برای انتخاب سایر افراد استفاده شد. بر اساس اشباع نظری با ۲۶ نفر از معلمان مصاحبه شد. سپس براساس جدول مورگان 196 نفر بهعنوان نمونه تعیین و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شد. از تئوری زمینهای و مدل پارادایمی برای تحلیل دادههای کیفی و با استفاده از نرمافزارpls2 از معادلات ساختاری برای تحلیل دادههای کمی استفاده گردید. نتایج نشان داد که توانمندسازی درزمینهی آموزش مجازی منوط به سه مقوله عوامل سازمانی (زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگسازی و سیاستهای تشویقی و نظارتی)؛ عوامل مربوط به معلم (سواد دیجیتالی، محتوای آموزشی، توانایی تدریس، ویژگیهای روانشناختی)؛ و عوامل مربوط به دانشآموز (ویژگیهای روانشناختی، سواد دیجیتالی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی) است. نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل بود. تحلیل معادلات ساختاری نشان داد به ترتیب عوامل سازمانی، عوامل مربوط به معلم و عوامل مربوط به دانشآموز بیشترین تأثیر را بر توانمندسازی معلمان درزمینه آموزش مجازی دارند.
The purpose of this study was to provide a model for empowering teachers in the field of virtual education during the Corona era Friday included 400 primary school teachers in Khorramabad city in the academic year of 1399-1400. The data collection tool was semi-structured and questionnaire The targeted sampling method was used to select the first and March of snowball to choose other people Based on theoretical saturation with 26 of the teachers interviewed Then, according to the Morgan table, 196 people were determined as an example and a relative stratified sampling method was used to collect data From the field theory and paradigm model for analyzing qualitative data and using Pls 2 software, structural equations were used for quantitative analysis of data The results showed that empowerment in the field of virtual education is subject to three categories of organizational factors of information and communication technology و incentive and regulatory policies, Factors related to teacher(Digital literacy of educational, content is the ability to teach, psychological characteristics) And the student's agents(The psychological characteristics , digital literacy and social status). The results indicated the optimal fit to the model. The analysis of structural equations showed that the organizational factors in the teacher and students' factors have the greatest impact on the empowerment of teachers in the field of virtual education, respectively.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد که توانمندسازي درزمينه ي آموزش مجازي منوط به سه مقوله عوامل سازماني (زيرساخت فناوري اطلاعات و ارتباطات ، فرهنگ سازي و سياست هاي تشويقي و نظارتي)؛ عوامل مربوط به معلم (سواد ديجيتالي، محتواي آموزشي ، توانايي تدريس ، ويژگيهاي روان شناختي )؛ و عوامل مربوط به دانش آموز (ويژگيهاي روان شناختي ، سواد ديجيتالي، وضعيت اجتماعي-اقتصادي) است .
مفاهيم متمرکز، مقولات عمده و مقوله هسته استخراج شده از داده هاي کيفي مفاهيم متمرکز مقولات عمده مقوله هسته زيرساخت فناوري اطلاعات و ارتباطات عوامل مربوط به سازمان فرهنگ سازي و سياست هاي تشويقي و نظارتي سازماني سواد ديجيتالي معلم محتواي آموزشي عوامل مربوط به معلم توانايي معلم در تدريس ويژگيهاي روانشناختي معلم توانمند سازي در آموزش مجازي ويژگيهاي روانشناختي دانش آموز سواد ديجيتالي دانش آموز عوامل مربوط به دانش اموز وضعيت اجتماعي اقتصادي دانش آموز (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري اين پژوهش به دنبال ارائه الگويي براي توانمندسازي معلمان در زمينه ي آموزش مجازي بود.
Impact of the COVID-19 Pandemic on Education, Rise of Online Teaching-Learning Process & Effects on Health of Kids.
Structural equation analysis showed that organizational factors, teacher factors, and student factors had the most impact on empowerment of teachers in the field of virtual education.
Keywords: Teachers' Empowerment, Elementary School, Virtual Education 1.