خلاصة:
تبدیل محیط آموزشی به محیط یادگیری از طریق تلفیق آموزش با فناوری های نوین و تغییر نقش مولفه های آموزشی موردتوجه اندیشمندان تربیتی قرارگرفته است، به همین دلیل هدف این نوشتار شناسایی قطب های تضاد در آموزش مستقیم و ارایه راهبردهایی برای توانمندسازی قطب های مغلوب است. برای نیل به این هدف از مراحل شش گانه روش ساخت شکنی بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که در ابعاد مختلف رویکرد آموزش مستقیم تغییراتی صورت می گیرد من جمله: 1- تغییر نقش معلم از حالت تحکمی و انتقال دهنده صرف دانش به حالت تسهیل گر امر یادگیری 2- تغییر نقش دانش آموز از منفعل و مغفول مانده چرخه یادگیری به عنصر فعال و مسیول در امر آموزش 3- تغییر روش تدریس معلم محور به روش دانش آموز محور مانند پروژه محوری، کاوشگری، آزمایشگاهی4 - تغییر محتوای آموزشی از حالت منولوگی کتاب ثابت به حالت دیالوگی و حالاتی مبتنی بر؛ استفاده از تجارب دانش آموزان، محتوای الکترونیکی تولید شده توسط هر دو سوی جریان یادگیری (معلم و شاگرد)، شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی 5- تغییر فضای آموزشی و فیزیکی کلاس درس از حالت سنتی خود به سمت محیطی شاد با مشارکت حداکثری فراگیران در امر یادگیری5- تغییر ارزشیابی از حالت مداد کاغذی به تلفیقی از روش های مختلف و بهره گرفتن از روش های الکترونیکی و خود سنجی. این تغییرات بیانگر تغییر زاویه نگاه به این امر می باشدکه فضای لازم برای تغییر آموزش و به میدان آمدن رویکرد کلاس معکوس مهیا گردد و با استفاده از ویژگی های کلاس معکوس به مفهوم جدیدی از یادگیری دست یابیم تا جوابگوی نیازهای یادگیرندگان عصر دیجیتالی باشد.
Transforming the educational environment into a learning environment through combining education with new technologies and changing the role of educational components has been considered by educational thinkers. For this reason, the purpose of this article is to identify the poles of conflict in direct education and to provide strategies for empowering the disadvantaged poles. To achieve this goal, the six staged deconstruction method was used. The findings showed that there are changes in different dimensions of the direct education approach, including: 1- Changing the role of the teacher from a commanding mode and transferring knowledge to a facilitating mode of learning 2- Changing the role of the student from being passive and neglected in the learning cycle, to the active and responsible element in education 3- Changing the teacher-centered teaching method to a student-centered method such as project-based, exploratory, laboratory. 4. Changing the educational content from the monologue mode of the fixed book to the dialog mode and situations based on using the experiences of students, electronic content produced by both sides of the learning flow (teacher and student) , social networks and internet sites 5- Changing the educational and physical environment of the classroom from its traditional state to a happy environment with maximum participation of learners in learning process, 5- changing the evaluation from the paper-pencil mode to a combination of different methods such as using electronic and self-assessment methods. These changes indicate a change in the perspective in this regard that the necessary trend to change the education and the emergence of the flipped classroom approach has been provided. Using the features of the flipped classroom, we achieve a new concept of learning to meet the needs of the learners of the digital age.
ملخص الجهاز:
یافته ها نشان داد که در ابعاد مختلـف رویکـرد آموزش مستقیم تغییراتی صورت می گیرد من جمله : ١- تغییر نقش معلم از حالت تحکمی و انتقال دهنده صرف دانـش بـه حالـت تسـهیل گـر امـر یادگیری ٢- تغییر نقش دانش آموز از منفعل و مغفول مانده چرخه یادگیری به عنصر فعال و مسئول در امر آمـوزش ٣- تغییـر روش تـدریس معلـم محور به روش دانش آموز محور مانند پروژه محوری، کاوشگری، آزمایشگاهی٤ - تغییر محتوای آموزشـی از حالـت منولـوگی کتـاب ثابـت بـه حالـت دیالوگی و حالاتی مبتنی بر؛ استفاده از تجارب دانش آموزان ، محتوای الکترونیکی تولید شده توسط هر دو سـوی جریـان یـادگیری(معلم و شـاگرد)، شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی ٥- تغییر فضای آموزشی و فیزیکی کلاس درس از حالت سنتی خود به سمت محیطی شاد بـا مشـارکت حداکثری فراگیران در امر یادگیری٥- تغییر ارزشیابی از حالت مداد کاغذی به تلفیقی از روش های مختلف و بهره گرفتن از روشـهای الکترونیکـی و خود سنجی.
) در این پژوهش مؤلفه های آموزش مستقیم مانند نقش و جایگـاه معلـم ، نقـش و جایگـاه فراگیـر، روش تـدریس و تدوین محتوای آموزشی مورد کنکاش قرار گرفت تا از طریق مرکززدایـی، فضـای لازم بـرای تغییـر آمـوزش و بـه میدان آمدن رویکرد کلاس معکوس مهیا گردد وبه مفهوم جدیدی از یـادگیری مناسـب ویژگی هـای عصـر حاضـر (دیجیتال ) دست یافت .