خلاصة:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه ی صفات منشی با رفتارهای آسیب زای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی با واسطه گری ادراک جو اخلاقی مدرسه انجام شد. به این منظور 671 دانش آموز دوره متوسطه اول و دوم شهر شیراز (293 پسر و 378 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس های جو اخلاقی مدرسه شولت و همکاران (2002)، صفات منشی خرمایی و قایمی (1396)، رفتارهای مدنی تحصیلی گل پرور (1389) و رفتارهای آسیب زای تحصیلی کشکولی (1395) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارAMOS21 استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل با داده های پژوهش برازش مناسبی دارد. این نتایج رابطه معنی دار صفات منشی با رفتارهای آسیب زای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی و جو اخلاقی مدرسه با رفتارهای آسیب زای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی را مورد تایید قرار داد. همچنین، نقش واسطه گری جو اخلاقی مدرسه در رابطه بین صفات منشی و رفتارهای آسیب زای تحصیلی و همچنین رفتارهای مدنی تحصیلی نیز مورد تایید قرار گرفت. در مجموع، نتایج این تحقیق نشان می دهد که صفات منشی با اثرگذاری بر درک جو اخلاقی مدرسه می تواند منجر به کاهش رفتارهای آسیب زای تحصیلی و افزایش رفتارهای مدنی تحصیلی شود.
This study aimed to investigate the causal relationship between character trait, destructive academic behaviors and citizenship academic behaviors with the mediation of perception ethical climate school. For this purpose, 671 (293 boys and 378girls) high school students of Shiraz were selected through multistage cluster sampling method. Three questionnaires were used to collect data, ethical climate school scale of shult et al. (2002) , character trait scale of khormaei and ghaemi (2018) , citizenship academic behaviors scale of golparvar (2011) and destructive academic behaviors scale of kashkoli (2017). Data was analyzed via path analysis using structural equation modeling. The findings corroborated the good fitness of the model with the research data. These results confirmed the significant relationship between character trait and destructive academic behaviors and citizenship academic behaviors, and ethical climate school with destructive academic behaviors and citizenship academic behaviors. also, the role of mediating the ethical climate school in the relationship between character trait and destructive academic behaviors as well as citizenship academic behaviors was also confirmed. In sum, the results of this study show that character trait by affecting perception ethical climate school can lead to discrease destructive academic behaviors and increase citizenship academic behaviors.
ملخص الجهاز:
character trait از طریق ارزیابی تعاملات و روابط معلمان و دانش آموزان در پنج اصل اخلاقی احترام به استقلال ضرر نرساندن نیکی کردن عدالت و صداقت مورد بررسی قرار میگیرد و دارای سه مؤلفه تعاملات و روابط بین معلمان و دانش آموزان دانش آموز به معلم محیط یادگیری و دانش آموز به دانش آموز است شولت و همکاران (۲۰۰۲ پژوهش حاضر برای توجیه رابطه ی بین جو اخلاقی مدرسه و رفتارهای اخلاقی تحصیلی بر مفروضه ی اصلی نظریه شناختی اجتماعی بندورا (۱۹۹۷) یعنی همان موجبیت دوگانه تکیه دارد که روابط متقابل بین رویدادهای محیطی عوامل فردی و رفتاری را در بردارد بندورا (۱۹۹۷) همچنین بر اساس دیدگاه جامعه عادل کلبرگ شرایط و فضای اخلاقی مدرسه به عنوان یک اجتماع بر تصمیمات و قضاوت های اخلاقی تاثیر گذار است هیگینز و ساد ۱۹۹۷) کلبرگ (۱۹۸۴) با تاکید بر نقش محیط و فرهنگی که در آن قضاوت اخلاقی صورت میگیرد ایده جامعه عادل را به عنوان جامعه ای که به رشد و پرورش قضاوت و رفتار اخلاقی افراد کمک میکند مطرح کرد به باور وی جو و فرهنگ حاکم بر مدرسه باید به گونه ای باشد که پرورش دهنده احساس تعلق، هنجار احترام مراقبت و ارتباط بین فردی مثبت باشد.