خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی نقش شهریه بر تصمیمات تحصیلی دانشجویان میباشد که نتایج آن میتواند کمک شایانی به ارتقای اثربخشی سیاستگذاریهای شهریه داشته باشد.
روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. بر این اساس، کلیدواژههای تخصصی پژوهش در پایگاههای معتبر بینالمللی (ساینس دایرکت، اشپرینگر، ویلی آنلاین، اریک، سیج، امرالد) در بازه زمانی (1990-2022) جستجو شدند. سپس با استفاده نمونهگیری قضاوتی، 77 مطالعه برای تحلیل انتخاب شد. در ادامه، با استفاده از فن تحلیلی آنتروپی شانون مشخص شد کدام تصمیم تحصیلی نسبت به سایر تصمیمات تحصیلی وزن و اولویت بیشتری در این مطالعه دارد.
یافتهها: پنج تصمیم تحصیلی اصلی همراه با سایر عوامل مرتبط شامل تصمیم ثبتنام، تصمیم در رابطه با تلاش علمی بیشتر برای پیشرفت تحصیلی، تصمیم نسبت به انصراف تحصیلی، تصمیم نسبت به ادامه تحصیل، تصمیم نسبت به تغییر رشته تحصیلی متاثر از شهریه شناسایی شدهاند. بر اساس نتایج فن تحلیلی آنتروپی شانون، تصمیم در ادامه تحصیل نسبت به سایر تصمیمات تحصیلی در این مطالعه وزن و تأثیرپذیری بیشتری بدست آورده است.
نتیجهگیری: در واکاوی نقش شهریه در تصمیمات تحصیلی دانشجویان، مشخص شد که تصمیمات دانشجویان در پنج عرصۀ مهم متأثر از شهریه هستند و البته میزان تأثیرپذیری هر یک از آنها متفاوت میباشد. همچنین این نتیجه آشکار شد که تصمیمات تحصیلی ابعاد و مقولههای فرعی متعددی نیز دارند که در قالب یازده مقوله فرعی و 506 مفهوم کلیدی دستهبندی شدند.
Objective: This research explores tuition's role in students' academic decisions. The results can help improve the effectiveness of tuition policies. Methods: This research was done using the Meta-Synthesis method. Based on this, the specialized keywords of the research in international databases (Science Direct, Springer, Wiley Online, Eric, Sage, Emerald) in The period (1990-2022) were searched. Then, using judgmental sampling, 77 studies were selected for analysis. Next, by using Shannon's entropy analytical technique, it was determined which academic decision has more weight and priority than other academic decisions in this study. Results: Five academic decisions made by students have been identified accompanied with the other determinants, which are the decision to enroll, the decision in making further academic effort for greater academic progress, the decision to dropping out of university education, the decision to continuing education, the decision to changing the field of study which have been affected by the tuition fees. Based on the Shannon entropy analytical technique results, the decision to continue university education has obtained a greater weight and affectability in comparison with other academic decisions in this study. Conclusion: In exploring the role of tuition fees in students' academic decisions classified in five categories, we conclude that the students’ decisions are significantly affected by tuition fees and some other factors. In addition, each area of students’ academic decisions comprises of some sub-categories elaborated into eleven primary sub-categories and 506 key concepts.
ملخص الجهاز:
1 Flores 2 Darolia & Potochnick 3 Kaushal 4 Cameron & Heckman 5 Allen & Wolniak 6 Garrett & Greene 7 Garibaldi 8 Heller 9 Hemelt & Marcotte 10 Boatman 11 Cunningham & Santiago 12 Perna 13 Conger & Turner 14 Leslie & Brinkman 15 Hübner 16 Huang 17 Langelett 18 Dowd 19 Bozick & Miller 20 Dwenger 21 Frenette 22 Mental Model .
به 1 Alfonso 2 Kifmann 3 Neill 4 Rolfe 5 Farhan 6 Chung 7 University of Victoria 8 Beneito 9 Cai & Heathcote 10 Fricke 11 George-Jackson 12 Alecke 13 Douglass & Lapid 14 Signal 15 Castleman & Long 16 McDuff 17 Epple 18 Tang 19 Chen 20 Keenan 21 Bosshardt 22 Lucca 23 Bruce & Carruthers 24 Heller 25 Long 26 Nguyen 27 Best & Keppo 28 Ehrenberg 29 Kerkvliet & Nowell طور کلي، سياست هاي کمک مالي مبتني بر شايستگي (عملکرد) محبوبيت و رواج بيشتري در آموزش عالي دارد (ايملاي ١، ٢٠٢١).