خلاصة:
در این مقاله به بررسی نقش تربیت در شکلگیری شخصیت و جنبههای گوناگون آن، به ویژه رشد اخلاقی و دینی و بالاخص انجام فریضه نماز، آنهم با نگاهی آسیبشناسانه و نقادانه به روش تعلیم و تربیت پرداخته شدهاست. در جامعه نمونه کتب تعلیم و تربیت اسلامی در دسترس و به ویژه قرآن کریم، نهج البلاغه، اخلاق ناصری، کیمیای سعادت، تعلیم و تربیت اسلامی و چند مورد کتب فلاسفهی غربی که به دست دانشمندان ایرانی با نگاه اسلامی ترجمه و تفسیر شدهاند استفاده شدهاست. پس از مطالعه و مقایسه و بحث و بررسی مطالب، به این نتیجه رسیدهایم که یکی از عوامل اثرگذار بر شکلگیری هویت «خود» با نگاه اسلامی و به تبع آن رویآوردن به عبادت در قالب «نماز»، اعمال تربیت حکیمانه است. بمنظور تحقق آن پیشنهاداتی نیز در زمینهی رشد فعالیت ذهنی بر اساس آموزههای دینی، تاکید بر ایمان مبتنی بر معرفت و شناخت، اعتلای درک و فهم مربیان از تعلیم و تربیت اسلامی و پایبندی عملی به آن ارائه گردیدهاست.
In this article, the special role of education in the formation of personalities and its various aspects, moral and religious development, and especially the obligation of prayer, is discussed with a pathological and critical look at the method of education. In the society, there are examples of Islamic education and training books in education, especially the Holy Qur'an, Nahj al-Balaghe, Nasari ethics, alchemy of happiness, Islamic education and training, and several books of Western philosophers that have been translated and interpreted by Iranian scholars with an Islamic perspective. After studying, comparing, discussing and reviewing the materials, we have We have concluded that one of the influencing factors on the formation of the view of «self» with Islam and consequently turning to worship in the form of «prayer», is the implementation of wise education. In order to implement it, suggestions were also made in the field of developing mental activity based on religious teachings, emphasizing faith based on knowledge and understanding, improving the understanding and training of educators from Islamic education and practical adherence to it.