خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی اضطراب تدریس ریاضیات در دبیران ریاضی و دانشجو معلمان رشته آموزشِ ریاضی است. روش پژوهش توصیفی است. جامعه آماری شامل دبیران ریاضی استان مازندران و دانشجو معلمان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان استان مازندران است. که 110 نفر از این جامعه آماری شامل 75 دبیر ریاضی متوسطه و 35 دانشجو معلم به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 19 گویهای اضطراب تدریس ریاضی دوعاملی MTASاست. که این پرسشنامه دو عامل اضطراب تدریس ریاضی خود راهبر و اضطراب تدریس ریاضی دانش آموز راهبر را بررسی می کند. ضریب آلفای کرونباخ کل برای پرسشنامه برابر 93/0 است. به منظور تحلیل دادهها از آزمون مقایسه میانگبن نمونه های مستقل تی و همچنین آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، پرسشنامه اضطراب تدریس ریاضی ابزاری روا و معتبر بوده که میتوان از آن در تشخیص میزان اضطراب تدریس ریاضی استفاده کرد. یافتههای پژوهش نشان می دهد سطح اضطراب تدریس ریاضیات دانشجو معلمان در مقایسه با دبیران شاغل بیشتر گزارش شده و همچنین در میان دبیران شاغل همبستگی منفی بین طول دوره خدمت و اضطراب تدریس ریاضی وجود دارد. همچنین اختلاف معنی داری در اضطراب تدریس ریاضیات مردان و زنان وجود ندارد.
The aim of the present study is to investigate the anxiety of mathematics teaching in mathematics teachers and university student teachers in the field of mathematics education. The research method is descriptive. The statistical population includes mathematics teachers of Mazandaran province and student teachers in the mathematics education field of Farhangian University of Mazandaran province. 110 people from this statistical population, including 75 high school math teachers and 35 student teachers, were selected by random sampling. The research tool includes a 19-item MTAS two-factor mathematics teaching anxiety questionnaire. This questionnaire examines the two factors of teacher's own math teaching anxiety and student teacher's math teaching anxiety. The total Cronbach's alpha coefficient for the questionnaire is equal to 0.93. In order to analyze the data, the mean comparison test of independent samples t and also the Pearson correlation test were used. Based on the results of the research, the mathematics teaching anxiety questionnaire is a valid and reliable tool that can be used to detect the level of mathematics teaching anxiety. The findings of the research show that the level of student teachers' anxiety in teaching mathematics is higher compared to working teachers, and there is also a negative correlation between the length of service and the anxiety of teaching mathematics among working teachers. Also, there is no significant difference in mathematics teaching anxiety of males and females.