خلاصة:
در پژوهش حاضر تلاش شده است با الهام از رویکرد آموزشی والدورف و متناسب با چارچوبهای تعیینشده در اسناد بالادستی کشور، الگوی مفهومی برای کسب صلاحیتهای حرفهای مربیان پیشدبستان در ایران ارائه شود. به این منظور و با هدف بررسی میزان انطباق و همخوانی الگوی تربیت مربی والدورف با اسناد فرادستی ایران و بهنوعی امکانسنجی نظری برای تدوین چنین الگویی برای آموزش مربیان ایران، از روش تحلیل تطبیقی استفاده شد. در بررسی و مقایسۀ مؤلفههای صلاحیت مربی در مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش، سند تحول بنیادین و برنامۀ درسی ملی با هشت مؤلفۀ صلاحیت مربی والدورف چنین به نظر میرسد که رویکرد آموزشی والدورف در سطح نظریه تعارض جدی با اسناد بالادستی در ایران ندارد و تا حد زیادی پاسخگوی آرمانهای معنوی جامعۀ ایرانی است. البته برخلاف الگوی والدورف، در اسناد آموزشی ایران از آموزش والدین توسط مربیان در دورۀ پیشدبستان سخنی به میان نیامده است. با پشتوانۀ مطالعات موجود پژوهشگران تلاش کردهاند، برنامهای برای تربیت مربی پیشدبستان والدورفی با توجه به نیازهای جامعه تدوین کنند. برنامۀ پیشنهادی علاوه بر پیروی از الگوهای جهانی ظرافتهای لازم را برای همسویی با فرهنگ و جامعه ایرانی اسلامی در نظر گرفته است و خلأهای بنیادی را برطرف میکند که در شناخت این رویکرد وجود دارد.
In this study, researchers have tried to develop a model for acquiring the professional competencees of preschool teachers in Iran, based on the Waldorf educational approach and in accordance with the frameworks determined in the country's upstream documents. For this purpose and with the aim of checking the degree of conformity and consistency of the Waldorf teacher training model with Iran's upstream documents and as a kind of theoretical feasibility for developing such a model for the training of Iranian teachers, a comparative analysis method was used. In comparison of the eight components of Waldorf teacher's competences with the Supreme Council of Education, fundamental transition document and the national curriculum document, finding shows that Waldorf educational approach does not have a serious conflict with the Iranian upstream documents theoretically. This approach is largely responsive to the spiritual ideals of the Iranian society. However, unlike the Waldorf model, there is no mention of parent education by teachers in the Iranian preschool educational documents. Based on existing studies, researchers have tried to develop a program for the training of Waldorf preschool teachers according to the needs of the society. This proposed program follows the global patterns and considers the necessary subtleties to align with Iranian Islamic culture and tries to remove the fundamental gaps in knowing this approach.
ملخص الجهاز:
مقاله پژوهشي تدوين الگويي براي برنامۀ صلاحيت حرفه اي مربيان پيش دبستاني ايراني براساس الگوي آموزشي والدورف زهرا رحيمي *: استاديار گروه آموزش و پرورش ، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبائي، تهران ، ايران .
هوشياري و دقت مربيان پيش دبستاني نسبت به جايگاه خود و تسلط آنان بر علوم مرتبط با حوزٔە کودکان به آنان کمک ميکند که در موقعيت هاي پيش رو واکنشي مناسب نشان دهند و برنامه ريزي کارآمدي را طراحي و اجرا کنند؛ از اين رو، توصيه شده است که مربيان کودک، هنرمندانه جريان هاي عمل را با توجه به جزئيات بررسي و اهداف خود را در فرايند آموزش خلق کنند؛ زيرا در اين دوره موقعيت هاي پيش بينينشده اي وجود دارد که مربي ناگزير خواهد بود، اهداف آموزشي را در تعامل با کودکان تنظيم کند (آيزنر،١ ١٩٩٤)؛ اما مجهزشدن به اين توانمندي و کيفيت تدريس مربي –به عنوان يک نيروي انساني- مستلزم مجهزشدن به صلاحيت حرفه اي است .
در جمع بندي آنچه گفته شد، پژوهش حاضر با ديدگاهي کاربردي، به دنبال آن است که با مرور صلاحيت هاي حرفه اي معلمان در رويکرد آموزشي والدورف و بررسي مسير مربيگري در اين رويکرد، با نگاهي تحليلي اين صلاحيت ها را با ترازهاي صلاحيت هاي حرفه اي موجود در سند برنامۀ درسي ملي و مصوبات شوراي عالي آموزش وپرورش ايران براي مربيان پيش دبستان تطبيق دهد.
Early Childhood Education: Steiner-Waldorf method.
Sustainable teacher learning in Waldorf education: A socio-cultural perspective.
A theory of waldorf teacher education part 1: Learning dispositions.