خلاصة:
پژوهش حاضر با موضوع تاثیر فعالیت ورزشی در نگهداشت نیروی انسانی (مطالعه موردی: آموزش و پرورش استان خوزستان) صورت پذیرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 150 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان خوزستان می باشد. روش نمونهگیری در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران 108 نفر به عنوان حجم نمونه درنظر گرفته شد و پرسشنامهها در میان این گروه جهت گرداوری دادهها توزیع شد. جهت سنجش نگهداشت نیروی انسانی از فرم کوتاه شده پرسشنامه نظام نگهداشت که مبتنی بر ابعاد نظام نگهداشت از مقیاس های سنجقی و همکاران (۱۳۹۰)، اله وردی و همکاران (۱۳۹۱) و مهرابیان و همکاران (۱۳۹۰) بود، استفاده شد. همچنین جهت سنجش فعالیت های ورزشی از پرسشنامه 8 سوالی فعالیت های سازمانی بر اساس پرسشنامه فعالیت بدنی بک (1982) بهره گرفته شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرم افزار PLS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد فعالیت های ورزشی بر نگهداشت نیروی انسانی و مولفه های آن شامل (تعهد سازمانی، رضایت شغلی، سلامت جسمی و فکری، شایسته سالاری، مسیر ترقی شغلی و کاهش ترک سازمانی) در سطح اطمینان 95% تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین برازش مدل تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد فعاليت هاي ورزشي بر نگهداشت نيروي انساني و مولفه هاي آن شامل (تعهد سازماني، رضايت شغلي، سلامت جسمي و فکري، شايسته سالاري، مسير ترقي شغلي و کاهش ترک سازماني) در سطح اطمينان ٩٥% تاثير مثبت و معناداري دارد.
شمس احمر و همکاران در سال ١٣٩٠ در مقاله اي تحت عنوان بررسي اثر احساس عدالت سازماني بر رابطه بين رويکرد راهبردي در نظام نگهداري نيروي انساني و تعهد سازماني کارکنان که از طريق روش نمونه گيري تصادفي ٣٠٠ نفر انتخاب و براي گردآوري دادها از پرسشنامه هاي استاندارد مرتبط با متغيرهاي پژوهش استفاده کردند به اين نتيجه دست يافتند که رويکرد راهبردي در نظام نگهداري نيروي انساني بر تعهد سازماني اثر علي مستقيم کوچکي دارد؛ اما از طريق متغيرهاي ميانجي عدالت سازماني و احتمالأ ساير متغيرها بر آن تأثير علي قابل توجهي دارد.
جدول ١- آمار توصيفي ابعاد دو متغير پرسشنامه متغيرها ابعاد ميانگين انحراف معيار واريانس تعهد سازماني ٣/٥٩٠٩ ٠/٥٢٣٢٣ ٠/٢٧٤ رضايت شغلي ٣/٥٣٨٦ ٠/٥٢٨٠٩ ٠/٢٧٩ سلامت جسمي و فکري ٣/٧٤٥٥ ٠/٦٦٨٠٨ ٠/٤٤٦ نگهداشت نيروي انساني شايسته سالاري ٣/٥١٥٢ ٠/٥٤٨٦٣ ٠/٣٠١ مسير ترقي شغلي ٣/٤٢٧٣ ٠/٥٥٧٨٣ ٠/٣١١ کاهش ترک سازماني ٣/٤٤٢٤ ٠/٥٧١٣٣ ٠/٢٣٦ فعاليت هاي ورزشي - ٣/٥٣٠٣ ٠/٦٣٤٢٢ ٠/٤٠٢ مطابق با جدول بالا که ميانگين ، انحراف معيار و واريانس را نشان ميدهد، در مورد انحراف معيار و واريانس ابعاد بايد گفت که هيچ يک از ابعاد انحراف معيار بيشتر از يک (واحد پاسخ به سوالات در طيف ليکرت ) نداشته است که نشان از عدم پراکندگي بيش از حد پاسخ به سوالات بوده و بنابراين معتبر بودن پاسخ هاي سوالات منتج خواهد شد.
Integrating leadership development and succession planning bset practices , Journal of Management Development, Vol. 26, No. 3, pp.