خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی اثر مسئولیتپذیری اجتماعی بر هم آفرینی ارزش مشتری با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی مشتری محور و بهبود ارائه خدمات و نقش تعدیلگر رفتارهای توانمندسازی مشتری در منطقه اورامانات است. روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس و تعداد آن 384 نفر میباشد. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه محققساخته میباشد. تحلیلهای آماری نیز با استفاده روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است. برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری و سطوح معناداری به منظور آزمودن فرضیهها p_value کوچکتر از 0/05 در نظر گرفته شد. در این پژوهش متغیرهای مانند خلق ارزش، مسئولیتپذیری، رفتار شهروندی سازمانی، بهبود ارائه خدمات، رفتارهای توانمندسازی در یک مدل مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان اقامتگاههای بومگردی و پذیرایی منطقه اورامانات در استانهای کردستان و کرمانشاه است. نتایج این پژوهش نشان داد، مسئولیتپذیری اجتماعی موجب ارتقاء توسعه اجتماعی در مناطق روستایی میشود. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که باید توانمندسازی گردشگران مورد توجه قرار بگیرید. نتایج این پژوهش نشان داد که افرادی که در حوزهی گردشگری به عنوان سرمایهگذار فعالیت دارند، میتوانند، با آموزش کارکنان در راستای خلق ارزش، خدمات بهتری ارائه بدهند و گردشگرانی که تعاملی لذتبخش با کارکنان و مسئولین دارند، مشتاق میشوند، تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. کارکنان و مسئولان نیز میتوانند، برای ارائه خدمات بهتر از این پیشنهادها بهمنظور بهبود و توسعة صنعت گردشگری استفاده کنند
The purpose of this study is to investigate the effect of social responsibility on creating customer value with the mediating role of customer-oriented organizational citizenship behavior and improving service delivery and the moderating role of customer empowerment behaviors in Oramanat region. The sampling method of this study was available, and included 384 people. The assessment tool in this study was a researcher-made questionnaire. Statistical analyzes were performed using structural equation methods. The statistical population of this study is all employees of ecotourism and hospitality resorts in the Oramanat region in Kurdistan and Kermanshah provinces. The results showed that social responsibility promotes social development in rural areas. The results of the study indicated that special attention should be paid to the empowerment of tourists. The results of this study showed that people who work as investors in the field of tourism, can provide better services by training in eco-tourism and hospitality sector, and tourists who have a pleasant interaction with staff and officials, are eager to share their experiences.