خلاصة:
این پژوهش با بررسی برخی از نگارههای نگارگری مکتب تهران در دوران معاصر از یک سو و خوانش اندیشهها و دیدگاه فلسفی «خیام نیشابوری» شاعر و ریاضی دان سده پنجم و ششم هجری قمری ایران در سوی دیگر در نظر دارد، تا چرایی و چگونگی موردتوجه قرار دادن اشعار و رباعیهای این شاعر برای اولین بار توسط نگارگران مکتب تهران در دوره معاصر را مورد بررسی و پژوهش قرار دهد. فرضیه مورد پژوهش این است که هنرمندان مکتب تهران به ارزشهای سنتی و نگارگری گذشته ایران در دوران مدرنیسم پای بند بودند تا با پیوند به گذشته، هرچه بیشتر ریشههای ایرانی و آریایی خود را حفظ کنند. آثار مورد پژوهش شامل نه نگاره نگارگران معاصر و متعلق به موسسه فرهنگی موزههای بنیاد مستضعفان است. بر این اساس، روش جمع آوری اطلاعات، اسنادی و میدانی بوده و تجزیه و تحلیل دادهها نیز براساس پژوهش صورت گرفته و درنهایت، این نتیجه حاصل شده که هنرمندان مکتب تهران با احیاء سبک سنتی و نگارگری ایرانی برای بازگشت به شیوههای هنری گذشته در برابر هنر مدرنیسم تاکید میکردند و با پرداختن به آثار و اشعار خیام برای اولین بار درپی بازگشت به ریشههای آریایی و گذشته خود تا قبل از دوران تجدد و مدرن بودند.
This research, by examining some paintings of the Tehran school in the contemporary
period on the one hand, and reading the thoughts and philosophical views of the poet
and mathematician Khayam Neishabouri of the 5th and 6th centuries A.H. on the other
hand, aims to understand why and how To examine and research the placement of this
poet’s poems and quatrains for the first time by painters of the Tehran school in the
contemporary period. The hypothesis of the research in this article is that the artists of
the Tehran school adhered to the traditional values and painting of Iran’s past during the
modernism era in order to preserve their Iranian and Aryan roots as much as possible by
linking to the past. The researched works include 9 paintings by contemporary painters,
which belong to the Cultural Institute of Mustazafan Foundation Museums. Based on
this, the method of collecting documentary and field information was done and the
analysis of the data was also done based on the research, and finally, the conclusion
was reached that the artists of the Tehran school, by reviving the traditional style and
Iranian painting, returned to the past artistic methods. They stressed against the art of
modernism, and by addressing Khayyam’s works and poems, for the first time, they
sought to return to their Aryan roots and their past before the era of modernity and
modernism.