خلاصة:
وقوع جنگ جهانی اول در اروپا و انقلاب مشروطه در ایران، در دوران اوج مدرنیته و تلاش زنان در تحول جایگاه اجتماعیشان، ویژگیهای متفاوتی در نوع پوشش زنان به وجود آورد. در این راستا تطبیق پوشاک زنان قاجار با زنان در اروپا کمتر موردتوجه بوده که در این پژوهش تطبیق با پوشاک زنان بریتانیایی و مشخصا لندن انجام پذیرفته است. این پژوهش در تلاش برای پاسخ گویی به این پرسش است که، تحولات اجتماعی زنان تهران و لندن در بازه زمانی موردنظر تا چه اندازه در سبک پوشش آنها موثر واقع شده و معنای نزدیک تری به زن مدرن را به وجود آورده است؟ فرضیه تفاوت در ماهیت تحولات اجتماعی دو کشور و سابقه قدیمی تر تغییرات مدرنیته در بریتانیا را نشان میدهد که در ایران بیشتر به صورت مظاهری از مدرنیزاسیون به وقوع پیوست. پژوهش حاضر از نوع کیفی و شیوه توصیفی با رویکرد مطالعات تطبیقی هنر است. یافتهها نشان میدهند که تحولات پوشاک زنان با نقش اجتماعی موردانتظار از زن معاصر در ایران مطابقت ندارد. تحولات پوشاک زنان در بریتانیا درپی تلاش برای کسب آزادیهای مدنی بیشتر، به راحت تر، آزادتر و متنوع تر شدن لباسها انجامید؛ اما در ایران تغییرات لباس زنان تقلیدی بود و تناسبی با تحولات اجتماعی نداشت؛ به گونهای که بیشترین تغییرات در لباس اندرونی زنان حاصل شد که تحت تاثیر عواملی چون واردات بیرویه منسوجات متنوع و گاه ارزان قیمت، ورود چرخ خیاطی و... به نمونههای غربی مانند: پیراهن، بلوز دامن، کت ودامن و... تبدیل گردید و لباس بیرونی زنان قاجار هم چنان چادر، چاقچور و روبنده، منطبق با عرف جامعه بود؛ به عبارتی زنان اروپایی لباس خود را در سازگاری با فعالیتهای اجتماعی تغییر دادند، ولی زنان قاجار نتوانستند در تقابل با عرف جامعه به تغییر لباس اجتماعی خود دست پیدا کنند.
In the age of modernism and women’s efforts to transfer their social position, created
different characteristics in the type of women’s clothing. The adaptation of Qajar women’s
clothing developments to women’s clothing developments in Europe has received less
attention and, in this study, matching with British women clothing especially London
has not been done. This research tries to answer the question that how much the social
effect changes woman in Tehran and London in a period of time in their clothing style,
and created a similar meaning of modern woman? The theory, shows the difference
of the nature of social changes of two countries and the older history of modernism
changes in Britain that revealed in Iran in the form of modernization. The present
research is of qualitative type and descriptive method and its approach is comparative
art studies. Findings show that developments in women’s clothing does not correspond
to the expected social role of contemporary women in Iran. Developments in women’s
clothing in Britain in pursuit of greater civil liberties made clothes easier, freer and more
in a variety, but in Iran, the changes in women’s clothing were imitative and was not in
proportion with social developments. In a way that most changes occurred in woman’s
inner clothing that affected some factors like unregulated imports of different textiles
and sometimes costs cheap, sewing machine import and etc. It changed to western style
like dress, two pieces and etc. and Qajar woman’s outdoor clothing such as veil, mask,
was in accordance with common social custom. In other Words, European Women
changed their dress in accordance with social activities, but Qajar women were not able
to change their social costume in contrast to the tradition of society.