خلاصة:
انگیزش را میتوان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد. در حقیقت انگیزش چیزی است که فرد را به پیش رفتن وا میدارد؛ در حال پیش رفتن نگه میدارد و تعیین میکند که به کجا باید رفت. انگیزة یادگیری در دانش آموزان، به معنای تمایل درونی آنها برای مشارکت طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. این تمایل میتواند ناشی از انگیزه های درونی یا منابع بیرونی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل ایجاد انگیزه از دیدگاه نظریه پردازان حوزه آموزشی در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یکی از مهم ترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانش آموز برای یادگیری، فعال نگه داشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمرکز بیشتر می شود. از میان عوامل موثر بر ایجاد انگیزه، تشویق و تنبیه را می توان برشمرد. نقش تشویق در ایجاد علاقه و انگیزه به مراتب مهمتر و موثرتر از نقش تنبیه بوده و باعث برانگیختگی بیشتر قوای دانش آموزان در جهت پیشرفت تحصیلی می شود.
Motivation can be defined as a factor that empowers, guides and maintains behavior. In fact, motivation is something that makes a person go forward; It keeps moving and determines where to go. Learning motivation in students means their internal desire for long-term and quality participation in the learning process, and to remain committed to this process. This desire can be caused by internal motivations or external sources. The current research was conducted with the aim of investigating the motivational factors from the point of view of theorists in the field of education in students and by a descriptive-analytical method. The findings of the research indicate that motivation is one of the most important elements of effective learning and teaching, which prepares the student for learning, keeps him active during learning, and increases his attention and accuracy for greater concentration. Among the effective factors in creating motivation, encouragement and punishment can be mentioned. The role of encouragement in creating interest and motivation is far more important and effective than the role of punishment and causes more stimulation of students' abilities towards academic progress