خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی جایگاه تربیت کودکان از دیدگاه اندیشمندان اسلامی می باشد، تربیت به معنای پروردن، نشو و نما دادن و زیاد کردن و از ماده «ربو» است که به معنای بالا رفتن، اوج گرفتن، افزودن و رشد کردن است. برخی گفتهاند تربیت، از حد افراط و تفریط بیرون آوردن و به حد اعتدال سوق دادن است. اما تربیت در اصطلاح، کوشش برای ایجاد دگرگونی مطلوب در فرد و به کمال رساندن تدریجی و مداوم او است. به عبارت دیگر، تربیت به فعلیت رساندن استعدادها، به کمال رساندن فرد مستعد کمال و نیز مراقبت از او در مسیر رشد و سیر او به سوی کمال است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی، رویکرد پژوهش کیفی و از نوع سنتزپژوهی است. سنتزپژوهی که در برخی موارد معادل فراتحلیل کیفی نیز به کار می رود شامل ترکیب ویژگیها و عوامل خاص ادبیات تحقیق است. سنترپژوهی سعی دارد تحقیقاتی را که پوشش می دهد، تحلیل کرده و تعارضات موجود در ادبیات آن را حل نماید و موضوعات اصلی را برای تحقیقات آینده مشخص کند، حال با بررسی در پایگاه های داده ٢٥٠ پژوهش شناسایی شد، که ١٧٠ مقاله وکتاب به دلیل یکسان بودن از فرایند سنتز خارج شدند ٨٠ منبع به مرحله بررسی عنوان و چکیده وارد شدند. در بررسی عنوان و چکیده ٤٥ اثر به دلایل عدم تطابق جامعه هدف نوع اثر، غیر مرتبط بودن چکیده یا عدم ارایه اطلاعات کافی از فرایند سنتز خارج شدند و ٣٥ منبع به مرحله غربالگری متن کامل وارد شدند. در این مرحله نیز ١٢ اثر به دلایل عدم دسترسی به متن کامل منابع غیر پژوهشی و عدم ارایه اطلاعات کافی خارج شدند و ٢٣ اثر وارد مرحله بررسی و تحقیق شدند. ماحصل یافتهها نشان داد که از منظر اندیشمندان اسلامی اگر کودک در دوره نخستین کودکی به حال خود رها شود و تربیت نشود، به همان حالت طبیعی خود در کودکی رشد کرده، به آنچـه بـا طبع او سازگارتر است از غضب و لذت و شهوت طلبی و دیگر خلقیات ناشایست رو خواهد آورد، لذا تربیت کودکان از دیدگاه اندیشمندان اسلامی جایگاه ویژه ای دارد
The purpose of the current research is to examine the position of children's education from the perspective of Islamic thinkers, education means to grow, show and increase and from the word "rabwa" which means to rise, rise, add and grow. Some people have said that education is to remove excesses and bring them to moderation. But education in the term is an effort to create a desirable transformation in a person and gradually and continuously bring him to perfection. In other words, education is the actualization of talents, the perfection of a person who is prone to perfection, and also taking care of him in the path of his growth and progress towards perfection. In terms of purpose, the current research is of applied type, qualitative research approach and of synthesis research type. Synthesis research, which in some cases is equivalent to qualitative meta-analysis, includes the combination of specific features and factors of research literature. Center Research tries to analyze the research it covers and solve the conflicts in its literature and identify the main topics for future research. Now, by checking the databases, 250 researches have been identified, of which 170 articles and books are for the same reason. were excluded from the synthesis process, 80 sources were included in the title and abstract review stage. In the review of the title and abstract, 45 articles were excluded from the synthesis process due to the mismatch between the target population, the type of work, the irrelevance of the abstract, or the lack of providing sufficient information, and 35 articles were entered into the full text screening stage. At this stage, 12 works were excluded due to the lack of access to the full text of non-research articles and insufficient information, and 23 articles entered the research stage. If he is left alone and is not trained, he will grow up to his natural state as a child, he will turn to what is more compatible with his nature than anger, pleasure, lust and other inappropriate moods, therefore, the education of children has a special place from the point of view of Islamic thinkers. It has