خلاصة:
هدف پژوهش حاضر"بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی بر کاهش علائم بیش فعالی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی / کاستی توجه در تبریز" بود. روش پژوهش، روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان بیش فعال مهد کودک ستاره های سپهر شهر تبریز بود که تعداد ٢٠ نفر از آنها به روش نمونه گروه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه ١٠ نفری قرار داده شد. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه اختلال بیش فعالی – کم توجهی (پرسشنامه ی کانرز والدین) گردآوری شده است. گروه آزمایش به منظور آموزش راهبردهای شناختی هر جلسه یک ساعت و هفته ای سه بار به مدت یک ماه آموزش دیدند. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از روش آمار توصیفی و در آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. با توجه به یافته های تحقیق، آموزش راهبردهای شناختی به کودکان بر میزان تمرکز، بیش فعالی و تکانشگری کودکان تاثیر معناداری دارد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive strategies training on reducing hyperactivity disorder in children with ADHD in Tabriz. The research method is semi-experimental, pre-test and post-test with control group. The statistical population of this study included all overactive children of kindergarten in Tabriz Sepehr stars. Twenty of them were selected by available sampling method. The data were collected through a questionnaire of ADHD (Parents Conner Questionnaire). The experimental group trained for a one-hour and three-week training sessions for one month to train cognitive strategies. For analyzing the research hypotheses, descriptive statistics method was used and inferential statistics of covariance analysis was used. According to the findings of the research, teaching cognitive strategies to children has a significant effect on concentration, hyperactivity and impulsivity of children