خلاصة:
کارکردهای اجرایی ساختارهای مهمی هستند که در کنترل و هدایت رفتار نقش مهمی ایفا میکنند. این پژوهش، با هدف بررسی نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ) انجام شد. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر 13 تا 18 سال شهرستان خمینی شهر در سال 1400 بود که 300 نفر از آنان به روش در دسترس برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هوش هیجانی (شات و همکاران، 1998)، آزمونهای نرم افزاری دستهبندی کارتهای ویسکانسین (گرانت و برگ، 1984)، برو- نرو (هافمن، 1984) و ذهنخوانی از طریق تصاویر چشم (بارون-کوهن و همکاران، 2001) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار 24AMOS استفاده شد. یافتهها نشان داد نظریه ذهن با ضریب 233/0 بر هوش هیجانی و بر انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ به ترتیب با ضرایب 133/0 و 218/0 اثر مستقیم مثبت و معنادار داشت (01/0> P)، هوش هیجانی با انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ به ترتیب با ضرایب 144/0 و 337/0 اثر مستقیم مثبت و معنادار داشتند (01/0> P). اثر غیرمستقیم نظریه ذهن بر انعطاف پذیری و بازداری پاسخ با نقش میانجی هوش هیجانی به ترتیب ضرایب 033/0 و 078/0 بود. بنابراین میتوان گفت نتایج حاکی از نقش تعیینکنندهی نظریه ذهن و هوش هیجانی، در پیشبینی کارکردهای اجرایی سرد (انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ) بود. نهایتا با توجه به رابطه بین نظریه ذهن، هوش هیجانی، انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ، با افزایش نظریه ذهن و هوش هیجانی میتوان به بهبود مولفههای کارکردهای اجرایی کمک کرد.
Executive functions, are important structures that play an important role in
controlling and directing behavior. This research was conducted with the
aim of investigating the mediating role of emotional intelligence in the
relationship between theory of mind and executive functions (cognitive
flexibility and response inhibition). The research method was correlation
and structural equation modeling. The statistical population of the research
included all female students aged 13 to 18 in Khomeini Shahr city in 2021,
of which 300 were selected for the research sample using the available
method. To collect data from the emotional intelligence questionnaire
(Schutte et al., 1998), software tests of Wisconsian card sorting (Grant and
Berg, 1984), go /no go (Hoffman, 1984) and mind reading through eye
images (Baron-Cohen et al., 2001) were used. For data analysis, Pearson's
correlation coefficient and structural equation model were used in AMOS-
24 software. The findings showed that theory of mind had a positive and
significant direct effect on emotional intelligence with a coefficient of
0.233 and on cognitive flexibility and response inhibition with a coefficient
of 0.133 and 0.218 respectively (P<0.01), intelligence Emotion with
cognitive flexibility and response inhibition had a positive and significant
direct effect with coefficients of 0.144 and 0.337 respectively (P<0.01).
The indirect effect of theory of mind on flexibility and response inhibition
with the mediating role of emotional intelligence was 0.033 and 0.078,
respectively. Therefore, the results indicated the decisive role of theory of
mind and emotional intelligence in predicting cold executive functions
(cognitive flexibility and response inhibition). Finally, considering the
relationship between theory of mind, emotional intelligence, cognitive
flexibility and response inhibition, by increasing theory of mind and
emotional intelligence, it is possible to help improve the components of
executive functions.