خلاصة:
هدف این پژوهش ارائه مولفههای کمرانی مبتنی بر سرمایه اجتماعی با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه گرندد تئوری میباشد. جامعه اماری این پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت و علوم اجتماعی و شامل 15 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختارمند و روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل محتوا با استفاده از سه مرحله کد گذاری انجام گرفت. در این راستا مقولههای اصلی و فرعی از دادههای مصاحبه استخراج شد. با توجه به مفهوم حکمرانی مبتنی بر سرمایه اجتماعی در قالب شرایط علی، محوری، زمینهای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها ارائه گردید. شرایط علی دارای سه مقوله اصلی عوامل محیطی، عوامل سیاستگذاری و عوامل ساختاری، پدیده محوری شامل دو مقوله حکمرانی مبتنی بر سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی، شرایط زمینهای که شامل دو مقوله عوامل سازمانی و عوامل آموزشی میباشد، راهبردها دارای دو مقوله مدیریت و رهبری و مقوله ارتباطات اجتماعی و در نهایت پیامدها دارای چهار مقوله توسعه و ارتقاء جایگاه پارس جنوبی، توسعه سازمانی، افزایش سرمایه اجتماعی و بهبود پاسخگوئی و افزاییش مسئولیت اجتماعی پارس جنوبی بدست آمدند. نتایج بیانگر این است که کارکرد حکمرانی مبتنی بر سرمایه اجتماعی با کشف واقعیاتها، مکملی برای بهره وری در شرکت پارس جنوبی است.
The purpose of this research is to present the components of Kamrani based on social capital with a qualitative
approach based on the theory of ground theory. The statistical community of this research includes experts in the
field of management and social sciences and 15 people were selected as a sample using the snowball method. Data
collection tool, semi-structured interview and data analysis method, content analysis was done using three stages
of coding. In this regard, the main and secondary categories were extracted from the interview data. According to
the concept of governance based on social capital, it was presented in the form of causal, central, contextual,
intervening conditions, strategies and consequences. Causal conditions have three main categories of
environmental factors, policy-making factors and structural factors, the central phenomenon includes two
categories of governance based on social capital and human capital, background conditions which include two
categories of organizational factors and educational factors, strategies have two categories of management and
Leadership and the category of social communication and finally the results with four categories of development
and promotion of the position of South Pars, organizational development, increase of social capital and
improvement of accountability and increase of social responsibility of South Pars were obtained. The results show
that the function of governance based on social capital by discovering facts is a supplement for productivity in
South Pars Company.