خلاصة:
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی استفاده از فلشکارت بر عملکرد و اضطراب ریاضی دانشآموزان علومانسانی است. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیش و پسآزمون با گروه گواهنامعادل بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ دهم رشتۀ علومانسانی شهرستان آبادان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه بهصورت در دسترس شامل 50 دانشآموز با دو گروه 25 نفری است. ابزار گردآوری دادههای اضطراب ریاضی پرسشنامۀ فرلا (2009) بود. در پیشوپسآزمون، پرسشنامۀ اضطراب بین دانشآموزان توزیع شد و همۀ دانشآموزان به سؤالات پاسخ دادند. نمرات نوبت اول و دوم بهعنوان پیش و پسآزمون عملکرد محسوب شد. طی دوره گروه آزمایش به مدت 12 جلسۀ 70 دقیقهای با استفاده از فلشکارت آموزش داده شد. تجزیهوتحلیل با روش آنالیزکواریانس ناپارامتریک انجام گردید. تأثیر مثبت آموزش با فلشکارت بر اضطراب در سطح خطای یک درصد و بر عملکرد ریاضی در سطح خطای 5 درصد معنیدار بود. مقدار اندازهاثر در سازۀ اضطراب 354/0 به دست آمد که یک اندازهاثر بزرگ است و برای عملکرد 086/0 بود که یک اندازهاثر متوسط است؛ بنابراین آموزش با استفاده از فلشکارت بر کاهش اضطراب و افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان اثر مطلوبی داشته است.
The aims of the present study was to investigate the effectiveness of using flash cards on the humanities students' performance as well as their math anxiety.This research was conducted with a quasi-experimental method with a pre- and post-test design as well as an unequal control group.The statistical population was all female students of grade 10 in the area of humanities in Abadan city in the academic year 2022-2023.The sampling method was convenience and included 50 students who were divided into two groups of 25 participants.The instrument for collecting math anxiety data was Ferla's (2009) questionnaire.The anxiety questionnaire was distributed among the students and all of the them answered the questions during the pre and post tests.The scores of the first and second semester were considered as the pre and post performance.The experimental group was taught for 12 sessions of 70 minutes using flash cards.The analysis was done by non-parametric analysis of covariance.The positive effect of flash card teaching on anxiety at the errorlevel of 1% and on the math performance at the errorlevel of 5% was significant.The value of the effect size in the anxiety structure was 0.354, which is considered as a large amount, and for performance it was 0.086, which is meduim.Therefore, teaching by using flash cards has a positive effect on reducing students' math anxiety as well as their math performance.