خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری (عینی، مشاهدة تاملی، آزمایشگری فعال و عینی) و انگیزش درونی با نقش میانجی پیوند معلم- شاگردی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم منطقه یک شهر زنجان به تعداد 5600 نفر در سال تحصیلی 03-1402 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس و براساس جدول مورگان تعداد 300 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبک یادگیری کلب (1984)، مقیاس انگیزش درونی آمابایل و همکاران (١٩٩٤) و رابطه معلم - شاگرد موری و زیواچ (۲۰۱۱) استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند: بین سبک یادگیری عینی، مشاهدة تأملی و آزمایشگری فعال با انگیزة درونی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد ولی با سبک یادگیری انتزاعی رابطهای یافت نشد. همچنین بین سبک یادگیری عینی، مشاهدة تأملی و آزمایشگری فعال با پیوند معلم- شاگرد ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد ولی با سبک یادگیری انتزاعی رابطهای یافت نشد (01/0p<)؛ نیز بین سبک یادگیری عینی، تأملی و آزمایشگری فعال بهطور غیرمستقیم و با میانجیگری پیوند معلم- شاگرد با انگیزش درونی ارتباط معناداری وجود دارد؛ اما با سبک یادگیری انتزاعی بهطور غیرمستقیم ارتباط معناداری یافت نشد (01/0p<). در نتیجه به نظر میرسد که در جهت بهبود انگیزة درونی دانشآموزان میتوان سبکهای یادگیری و پیوند معلم- شاگرد را مورد بررسی قرار داد.
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between learning styles (concrete, reflective observation, active and concrete experimentation) and intrinsic motivation with the mediating role of teacher-student bond. The research method was descriptive correlational. The statistical population included all 5600 students of the 11th grade in Zanjan city in the academic year 2022-2023. 300 people were selected as a statistical sample based on the availability sampling method as well as Morgan's table. To collect data, Kolb's (1984) learning style questionnaire, Amabile et al.'s (1994) intrinsic motivation scale, and Murray and Zivach's (2011) teacher-student relationship inventory were used. Data were analyzed using structural equation modeling. The findings showed that there is a direct and meaningful relationship between concrete learning style, reflective observation and active experimentation with intrinsic motivation, but no relationship was found between abstract learning style and that type of motivation. Also, there is a direct and significant relationship between the concrete learning style, reflective observation and active experimentation with the teacher-student bond, but no relationship was found between the abstract learning style and teacher-student bond (p<0.01). In addition, there is a significant indirect relationship between the concrete, reflective and active experimental learning style and with intrinsic motivation through the mediation of the teacher-student bond; However, no significant indirect relationship was found between abstract learning style and intrinsic motivation (p<0.01). As a result, it seems that in order to improve students' intrinsic motivation, learning styles and teacher-student bond can be investigated.