خلاصة:
در سال های اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه محققین مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر انگیزه خدمت عمومی بر ارتقاء عملکرد شغلی کارکنان اداره امور مالیاتی شهر کرج با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و با تاکید بر مولف ههای اصلی آن، مانند؛ جوانمردی، نو عدوستی و وجدان کاری م یباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی - همبستگی است که در آن ابزار پرسشنامه برای جم عآوری داد هها به کار گفته شد. جامعه آماری تحقیق شامل 400 نفر از کارکنان اداره امور مالیاتی شهر کرج است که بر اساس جدول مورگان و روش نمون هگیری تصادفی ساده، 196 نفر ب هعنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی و روایی ابزار تحقیق با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس تبیین شده، ارزیابی و تایید شد و روایی محتوایی پرسشنام هها توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تایید شد. آزمون مدل مفهومی تحقیق با روش حداقل مربعات جزئی با ب هکارگیری نر مافزار اسمارت. پی. ال. اس. انجام شد. نتایج نشان م یدهد که انگیزه خدمت عمومی بر عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی تاثیر معن یداری دارد و همچنین رفتار شهروندی سازمانی نیز بر عملکرد شغلی کارکنان اداره امور مالیاتی شهر کرج تاثیر معن یداری دارد. در نهایت بر مبنای نتایج فرضی ههای تحقیق، پیشنهادهایی به مدیران امور مالیاتی شهر کرج داده شد.
In recent years, the performance gap between private sector and public sector has led to the concept of public service motivation has attracted the attention of researchers in public administration. The main objective of this study was to evaluate the impact of public service motivation on improving tax administration of the city of Karaj job performance and organizational citizenship behavior is mediated. The aim of the present study, functional and in terms of performance, descriptive-correlation in the questionnaire used for data collection was said. The study consisted of 400 employees of the tax administration of the city of Karaj, according to Morgan and simple random sampling, 196 samples were selected. The reliability and validity study, Cronbach's alpha, composite reliability and average variance explained was evaluated and confirmed validity of the questionnaire was confirmed by professors and experts in the subject. Conceptual model with partial least square method was performed using Smart PLS software. The results show that the public service motivation on job performance and organizational citizenship behavior has a significant effect on job performance and organizational citizenship behavior has a significant impact in Karaj tax administration. Finally, according to the results of the research hypotheses, proposals to tax administrators was the city of Karaj.