خلاصة:
بحران های اپیدمی جهانی، مانند ویروس کرونا (COVID-19)، معمولاً شرکت های کوچک و متوسط (SME) را در معرض انواع مختلفی از چالش ها قرار می دهد و ممکن است زندگی آنها را به خطر بیندازد. شرکتهای کوچک و متوسط به اقتصاد کشور کمک میکنند، فرصت درآمدی برای جامعه است و فرصتهای شغلی برای جوانان، زنان و کل جامعه ایجاد میکند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت های پویا ونوآوری برمزیت رقابتی وارزیابی استراتژی بازاریابی دیجیتال برای بنگاه های کوچک ومتوسط صنایع غذایی در دوره پساکرونا در شهر مشهد با استفاده ازروش معادلات ساختاری می باشد. نمونه آماری شامل 250 شرکت صنایع غذایی در شهر مشهد است ؛ که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش از لحاظ هدف ، کاربردی واز نظر جمع آوری داده ها توصیفی واز نوع همبستگی است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری برا ی کلیت مدل ,مدل اندازه گیری PLS ، آزمون همبستگی ، مقایسه میانگین یک گروهی ومقایسه دو جامعه مستقل استفاده شده است. . نتایج مطالعه حاضر تأیید کرد که شیوههای قابلیت پویا وابعاد آن برشرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در دستیابی به مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کسبوکار این شرکتهادارد. ازنتایج تحلیل مشخص شد که بازاریابی دیجیتال نقش موثری در دستیابی به مشتریان و بازاریابی محصولات به صورت الکترونیکی دارد، علاوه بر این که پلتفرمهای رسانههای اجتماعی از مؤثرترین ابزارها در شرکت های صنایع غذایی بودند . بخش SMEبه دلیل فعالیت های روزانه، فرصت های شغلی و تبادل سریع مالی، یکی از مهم ترین بخش هایی است که از اقتصاد ایران حمایت می کند.
Global epidemic crises, such as the corona virus (COVID-19), usually expose small and medium-sized enterprises (SMEs) to various types of challenges and may threaten their lives. Small and medium enterprises contribute to the economy of the country, it is an income opportunity for the society and it creates job opportunities for the youth, women and the whole society. The purpose of this research is to investigate the impact of dynamic capabilities and innovation on competitive advantage and evaluation of digital marketing strategy for small and medium-sized enterprises in the food industry in the post-corona period in Mashhad using the structural equation method. The statistical sample includes 250 food industry companies in Mashhad; which were selected using available sampling method. This research is applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of data collection. To analyze the data, the structural equation model for the whole model, the PLS measurement model, the correlation test, the comparison of the average of a group and the comparison of two independent populations have been used. The results of this study confirmed that the methods of dynamic capability and its dimensions in small and medium food industry companies in achieving competitive advantage have a positive and significant effect on the business performance of this company. From the results of the analysis, it was found that digital marketing has an effective role in reaching customers and marketing products electronically, in addition, social media platforms were one of the most effective tools in food industry companies. The SME sector is one of the most important sectors that supports Iran's economy due to its daily activities, job opportunities and quick financial exchange.