خلاصة:
هدف اصلی تحقیق حاضر، مقایسه وضعیت کارآفرینی مدارس در ایران با مدرسه استنفورد برترین مدرسه کسب و کار دنیا با رویکرد الگوبرداری است. این پژوهش از نوع تحقیقات مروری و به شیوه مقایسهای است و برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای استفاده شده است. از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی متخصص در جامعه، نقش اساسی ایفا میکند، توجه به کارآفرینی به توسعه بهتر این امر کمک میکند. شاید تغییر رویکرد دانشآموختگان از کارجویی به کارآفرینی به سبب درک این مطلب است که در دنیای امروز دانشآموختهای نسبت به سایرین دارای مزیت رقابتی است که پا را از حوزهی دانش و محفوضات خود فراتر گذاشته و در حل مسائل عملی آن محدودهی تخصصی، مهارت داشته و موفق عمل کند. به منظور شناسایی وضع موجود کارآفرینی مدارس، از سه عامل استفاده شده است. این عوامل عبارتند از: فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، استقلال مالی و تجاریسازی دانش. نتایج موید این است که وضعیت موجود عوامل فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، استقلال مالی و تجاریسازی دانش در مدارس ایران از میانگین وضعیت مطلوب کمتر است.