خلاصة:
به طور معمول مدیریت ریسک در شرکتها برای کاهش اثرات مربوط به پیدایش شرایط نامساعد و تاثیرات رفتاری بر عملکرد و کارکرد به کار گرفته میشود، اشاره این تحقیق به توانایی مدیریت ریسک در پاسخگویی به عوامل بازار که فراتر از کنترل مدیریت هستند به منظور ایجاد ثبات سودآوری در شرکتها میباشد و نتیجه آن منتهی به ارتقاء اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران در حفظ و ایجاد سرمایه گذاری و به دنبال آن بهبود عملکرد شرکتها میگردد که نشان دهنده رفتارهای عملکردی است. این مقاله یک بررسی پژوهشی به منظور بررسی تاثیر مدیریت ریسک بر سود آوری شرکتهای بیمه میباشد که عملکرد شرکت را با مدیریت ریسک در صنعت بیمه در مطالعهی موردی خود در شرکت بیمهی آسیا مورد آزمون قرار داده، با توجه به پیشینهی تحقیق پنج بعد مدیریت ریسک که عبارت بودند از شناسایی ریسکها؛ تحلیل؛ برنامه ریزی؛ پیگیری و کنترل شناسایی شدند، که با توجه به شناسایی این ابعاد به بررسی فرضیات تحقیق پرداختیم که نتایج نشانگر تایید کلیهی فرضیات بود همچنین با استفادهی از آزمون فریدمن به رتبه بندی معیارهای مذکور پرداخته شد که نتایج نشان از اولویت شناسایی ریسک، برنامه ریزی و کنترل به ترتیب بر عملکرد سازمان داشت.