خلاصة:
ک شورهایی که در حال عبور از جامعه کهنه و سنتی به پی شرفته و روبه ر شد ه ستند، تفاوت ن سلها و عواقب سو و صدمههای نا شی از آن را بیشتر احساس کردهاند زیرا در چنین جوامعی تفکرات آمیخته با خرافات و ارزشها و الگوهای کهنه به سرعت در حال نابودیاند و از طرفی سبک و سیاق مدرنیته به طور کامل در جامعه استقرار نیافته است. این مساله مجهول در نظام تعلیم و تربیت جوامع پیشررفته به دنبال پروراندن تواناییهای نسرل جدید بیشرتر از هر ارگان و نهاد دیگری بروز و ظهور میکند. آنچه در
این میان غیر قابل درک و آزاردهنده است در واقع آموزش و تعلیم و تربیتی است که از طریق خانوادههای سنتی در مقابل تربیت نوین شررکل گرفته که در نتیجه آموزش گنگ و ناکار آمد دانش آموزان را فراهم آورده اسررت بیان نکردن تعریف دقیق و جامع از سرنت باع به وجود آمدن کشرمکشرهایی شرده اسرت که این جوامع نتوانسرتهاند آنها را برطر کنند از طرفی والدین و فرهنگ سنتی با تحمیل این تفکرات و تربیت قدیمی و سنتی بدون شک مانند سدی در برابر دانش آموزان برای فراگیری آموزشهای نوین ایستادهاند این در حالی است که فرایند آموزش و پرورش توین این محور تعلیم و تربیت خانوادهها را بر نمیتابد که همین باع
چالش فرایند آموزشی دانش آموزان میشود. تقابل سنت و مدرنیته در آموزش و پرورش نوین فرید کریمی حاجی خادمی، خاطره حیدری پوربا این ملاحظه پژوهش حاضرر بر آن اسرت که با روش توصریفی- تحلیلی بر مینای مطالعات کتابخانهای در پرتو تقابل سنت و مدرنیته در آموزش و پرورش نوین به تحلیل این مساله بپردازد و با واکاوی در نظام تعلیم و تربیت جوانب مختلف را مورد نقد و بررسی قرار دهد.