خلاصة:
این مقاله به بررسی اثرات نوگرایی در جوامع اسلامی و آموزش و پرورش آنها میپردازد. در دو سده اخیر نوگرایی تمامی ابعاد زندگی مسلمانان را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از نتایج این نوگرایی بحران هویست بود. در رویارویی با نوگرایی سنت گرایان آنرا نفی نمودند، در حالی که نسلهای جوان به صورت افراطی به آن روی آوردند اینک ما میدانیم که هیچ یک از این دو رویکرد نمیتواند مناسب باشد رویکرد سومی نیز در جهان اسلام به وجود آمد که خواهان تلفیق میان جنبههای مثبت تمدن مدرن با ارزشهای
اسلامی بود. در حال حاضر یکی از مهمترین وظایف نظام آموزشی در جوامع اسلامی حل مشکل هویت است برای انجام این کار، مدارس ما باید سه کار را انجام دهند) الف (جنبههای مثبت و منفی نوگرایی را معرفی نمایند، ب (شناختی درست و پویا از میراث اسلامی ارائه کنند) ج (الگوی اسلامی مناسبی را فراهم سازند که نیازهای انسان مدرن را برآورد. این مقاله با تاکید بر رویکرد سوم به بررسی سیمای کلی نظامهای آموزشی جوامع اسلامی در دوران مدرن میپردازد.