خلاصة:
نظام جدید آموزش متوسطه در سال ١٣٧١ با ترکیب سه شاخه تحصیلی نظری، فنی/ حرفه ای و کاردانش شروع شد. هدف کلی شاخه های مهارت آموزی کاردانش و فنی/حرفه ای، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات، بر اساس نیازهای توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است. با توجه به نیاز کشور به نیروی ماهر پیش بینی می شد این شاخه تحصیلی بیش از نیمی از دانش آموزان را به سمت خود متمایل کند اما به دلایلی همچون تبلیغات منفی و هزینه های ملزومات رشته های فنی برای هنرستانها و والدین این پیش بینی محقق نشد. طی پژوهشی که انجام گرفت ابتدا این مشکلات بررسی و سپس راه کارهایی برای مقابله با آنها بیان شد که از آن جمله می توان به تغییر نگرش آموزشی صرف به پروژه محور و دریافت سفارشات بازار و بالطبع تربیت نیروی بازار محور و در ادامه به لزوم بازنگری در برنامه های درسی و ساختار شاخه های فنی و کاردانش اشاره کرد