خلاصة:
هر روز که می گذرد به تعبیر مک لوهان در خصوص دهکده جهانی نزدیک تر می شویم و این مفهوم با مصداق هایی عینی بیش از پیش برایمان ملموس تر می گردد. مشاغل، ابزارها و حتی هویت ها دستخوش تغییر جدی و چالشی می شوند. دهکده جهانی که بر بستری دیجیتالی درحال ایجاد و تکامل است، نیازمند رهبران دیجیتال توانمند می باشد. رمز موفقیت و برگ برنده سازمان ها، بویژه سازمان های رسانه ای و روابط عمومی ها که به نوعی سازمان رسانه ای محسوب می شوند، همانا برخورداری از مدیران و رهبران دیجیتال در سازمان های رسانه ای به عنوان مهم ترین مولفه های مدیریت است. هدف از این مقاله، بررسی روند تکامل مفهوم رهبری دیجیتال، مولفه های رهبری دیجیتال، احصاء میزان توجه مطالعات و پژوهش های علمی جهانی به مقوله رهبری دیجیتال و بیان ویژگی های رهبران دیجیتال است. این پژوهش از جمله تحقیقات توصیفی- تفسیری است که با روش مطالعه اسنادی صورت گرفته است. در این پژوهش از تحلیل محتوای سیستماتیک مرور ادبیات به عنوان رویکرد تحقیق استفاده شده است. این پژوهش در مدت پنج ماه و با مطالعه و بررسی مقالات، کتب و پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللی انجام گرفته است.
Every day that passes, we get closer to McLuhan's interpretation of the global village, and this concept becomes more concrete for us with concrete examples. Jobs, tools and even identities undergo serious and challenging changes. The global village, which is being created and evolved on a digital platform, needs capable digital leaders. The key to the success of organizations, especially media and public relations organizations, which are considered a kind of media organization, is having digital managers and leaders in media organizations as the most important components of management. The purpose of this article is to examine the evolution process of the concept of digital leadership, the components of digital leadership, to estimate the amount of attention of global scientific studies and researches to the category of digital leadership and to express the characteristics of digital leaders. Research method: This research is one of the descriptive-interpretive research that was done with the document study method. In this research, systematic content analysis of literature review has been used as a research approach. This research has been done in a period of five months by studying and reviewing articles, books and national and international databases.
ملخص الجهاز:
Wilding Scopus Web of Science Google Scholar Digital Digital Transformation Leadership جدول(1): پژوهشهای انجام گرفته در حوزه ی رهبری دیجیتال (با تاکید بر سیرزمانی) یافته ها ابزار گردآوری داده روش تحقیق عنوان/ هدف پژوهش پژوهشگران پیشرانهای دیجیتال و زیرساختهای دیجیتال نقطه عزیمت مدیریت به سمت رهبری دیجیتال است بررسی اسناد و مشاهده کیفی معرفـي پيشـرانهاي تعريـف نقـش ديجيتـال به عنـوان عواملـي كـه سـبب روی آوری شـركتها بـه نقـش رهبـر ديجيتـال شـده اسـت فریتر 1 (2009) شناسایی ویژگیهای فکری/نگرشی و رفتاری احصاء نقش های رهبران دیجیتال مصاحبه، بررسی اسناد و مشاهده کیفی - دســته بندي شايســتگيهاي رهبــران ديجيتــال در قالــب دو مجموعــه شايســتگيهاي نــرم و ســخت -معرفــي ســاختارهاي ايفــاي نقــش رهبــران ديجيتــال، ضمــن شناســايي اهــداف و وظايــف در هــر يــك از ايــن ســاختارها بهارادواج 2 و همکاران (2013) طراحی مدل تغییر در راستای تربیت رهبران دیجیتال بررسی اسناد کیفی -در ســه ســطح پيشــنهاد مــدل تغييــر اجتماعــي فــرد، گــروه و جامعــه به منظــور پــرورش نســل جديــد رهبــران - معرفـي شايسـتگيهاي مـورد توجـه در پـرورش رهبـران ديجيتـال بـا تأكيـد بـر اهـداف كليـدي نقـش رهبـران ديجيتـال الکوییست 3 (2014) احصاء اقدامات لازم جهت تحقق دیجیتالی شدن در سازمان(اقداماتی که توسط رهبران دیجیتال باید انجام پذیرد) - تبیین شایستگی های دانشی، فکری و رفتاری برای ایفای نقش رهبری بررسي اسناد مصاحبه پرسشنامه آمیخته -بررسـي مجموعـه اي از اقدامـات و فعاليتهايـي كـه رهبـران ديجيتـال در راسـتاي تحقـق اهداف ديجيتالي شـدن انجـام مـي دهنـد.