خلاصة:
از آنجا که توجه به هوش هیجانی و خلاقیت نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد. لازم است دست اندرکاران نظام آموزشی توجه به
پرورش و رشد و شکوفایی خلاقیت را در نظر داشته باشند . بایستی به معلمان خاطرنشان ساخت که رفتار خلاق و عوامل درونی و
بیرونی مرتبط با آن رفتار را می توان تغییر داد و در بهبود آن تلاش کرد. پس برای این که دانش آموزان بتوانند از هوش هیجانی و
خلاقیت خود در دروس مختلف استفاده کنند. باید آنان را به دانش, ایده هاء اندیشه ها و تفکرات جدید و بکر تشویق نمود. هدف از
این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانیء اجتماعی و معنوی با خلاقیت در دانش آموزان ابتدایی بود»ء که روش پژوهش به روش
مروری-کتابخانه ای است و با مطالعه ی پژوهش های مرتبط انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که این خطر وجود دارد
که معلمان به سبب اصرارشان در انتقال دانش پذیرفته شده خیلی زود جریان اندیشه های دانش آموز را قطع کرده و بدین ترتیب
به ریشه های تفکر خلاق, آسیب بزنند. لازم است معلمانء دانش آموزان را به تفکر و تعمق عادت دهند. تکیه صرف بر حافظه دانش
آموزان و انتقال معلومات به آن هاء قدرت آفرینندگی و ابتکار را در آنان ایجاد نمی کند. هنر یک معلم موفق و مجرب این است که
شیوه تفکر را به دانش آموزان بیاموزندء برای این کار لازم است در ذهن دانش آموزان ایجاد سوال نمود و کنجکاوی آنان را برانگیخت.