خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و هوش هیجانی با توجه دیداری و شنیداری در کودکان دارای اختلال 1
نقص توجه _ بیش فعالی بود. تعداد ۶۲ دانش آموز مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی سنین ۱۰ تا ۱۲ سال که در
سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به مراکز مشاوره در شهرستان اسلامشهر مراجعه کردهاند انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامهی سبک
دلبستگی کولینز و رید (RAAS)،هوش هیجانیء توالی شنیداری ([PASAT) و پرسشنامه حافظه کاری دیداری-فضایی کرسی را
کامل کردند. یافتهها نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و هوش هیجانی با توجه دیداری فضایی و شنیداری رابطه مستقیم و
معنادار وجود داشته و بین سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با توجه دیداری فضایی و شنیداری رابطه معکوس و معنادار وجود
دارد. توجه به سیک دلیستگی ایمن و تلاش برای افزایش هوش هیجانی باعث افزایش توجه دیداری و شنیداری در کودکان دارای
اختلال نقص توجه _ بیش فعالی شده و ارتباطات و تعاملات اجتماعی آنها را افزایش میدهد.