خلاصة:
مقدمه: تحقیقات نشان داده است که هوش هیجانی تنها عنصری است که بر شیوه های رشد افراد در زندگی, شغل و مهارتهای
اجتماعی افراد برای کنترل احساسات و کنار آمدن با دیگران تاثیر می گذارد. این هوش هیجاتی است که نموم پرخورة آقرآد با یکدیگر
و درک احساسات را دیکته می کند. خلا تحقیقاتیء بررسی تاثیر عوامل رفتاری و روانشناسی سرمایه گذاران بر تصمیم گیری در
مورد سرمایه گذاری است. در این تحقیق به بررسی رابطه بین هوش هیجانی بر تصمیمات سرمایه گذاران پرداخته شد.
روش: مطالعه حاضر یک تحقیق کاربردی است. در این پژوهش با توجه به تعداد اعضای جامعه که شامل دانشجویان حسابداری
مقطع کارشناسی آرشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بود و با توجه به روش نمونه گیری مورگان و دیگران انتظار می رفت
که نمونه مورد بررسی شامل ۱۳۲ عضو باشدبرای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل
دادهها از نرمافزار eviews 9 استفاده گردید.
نتایج: با توجه به نتایج حاصل از بررسی مدلء هوش هیجانی بطور کلی با ضریب ۰/۱۶۵- و احتمال محاسبه شده زیر ۵ درصد اثر
منفی و معناداری بر تصمیمات سرمایه گذاری سرمایه گذاران دارد. بدین ترتیب فرضیه پژوهش در سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد
تائید قرار می گیرد.
نتیجه گیری:بطور کلی نتایج این پژوهش نشان می دهد که در نمونه مورد بررسی سرمایه گذا بان خردء در تصمیم های سرمایه
گذاری خود بیشتر تحت تاثیر هوش هیجانی منفی از قبیل خودآگاهی و همدلی قرار گرفته که بر بیشتر به تصمیمات سرمایه گذاری
نادرست منجر می شود. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که سن, جنسیت و تحصیلات اثر قابل توجهی بر تصمیمات سرمایه
گذاری سرمایه گذاران ندارد.