خلاصة:
مدرسه درس به عنوان یک سیستم اجتماعی محلی برای تعلیم و تربیت است. دانش آموزان به عنوان یک گروه اجتماعی» دارای
باورها هنجارها و ارزشهای مشترکی هستند.ء به طوری که اصطلاحا به آن یک اجتماع کوچک می گویند. مدیریت مدرسه همانند
مدیریت سایر موقعیت های اجتماعیء مستلزم داشتن مهارت در کارکردهای چون طراحی سازماندهی, رهبری نظارت کنترل و
ارزشیایی است. توجه به این وظایف و انجام درست آنء مدرسه درس و محیط آموزشی را برای دانش آموزان موثر و لذت بخش
خواهد کرد . موضوعاتی که در رابطه با مدیریت مدرسه مطرح می شود» اعم از نظم و کنترل و هدایت فعالیتها ءانواع فعالیتهای
آموزشی » عوامل تاثیر گذار خارج از مدرسه بر رفتار دانش آموزان ءانواع رفتارهای مشکل آفرین و راهبردهای مدیریتی لازم جهت
کنترل و اصلاح رفتارهای نامطلوب» تمایلات و گرایش های شخصی معلم در رابطه با دانش آموزان و تنوع و انعطاف پذیری در اجرای
روش های آموزش است .منظور از محیط در مباحث آموزشیء فضاء صداء لحن و جوی است که بر یک محیط خاص حاکم است.
محیط مدرسه نقش حیاتی و نیرومندی در عملکرد تحصیلی» روانشناختی و رفتاری دانش آموزان به عهده دارد. محیط مدرسه را به
صورت بافت های اجتماعی, روانشناختی» و آموزشی که در آنها یادگیری رخ میدهد و بر نگرش ها و پیشرفت دانش آموز تاثیر می
گذارد. تعریف کرده است. منظور از ادراک دانش آموزان از محیط مدرسه. ادراک یا برداشتی است که دانش آموز از ویژگی های
مختلف روانی- اجتماعی مدرسه خود دارد. یکی از عواملی که در امر آموزش و تعلیم و تربیت همواره حائز اهمیت بوده و هست.
محیطی است که در آن فرآیند یادگیری و آموزش انجام می شود.