خلاصة:
هوش تجاری را میتوان به عنوان مجموعهای از تئوریهاء روشهاء معماریهاء سیستمها و فناوریها تعریف کرد که از تصمیمگیری
تجاری با دادههاء اطلاعات و دانش با ارزش پشتیبانی میکند هوش تجاری در طول سه دهه گذشته مورد توجه گسترده محققان و
متخصصان قرار گرفته و به یک فناوری مهم برای بهبود عملکرد شرکتها تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر نیز شناسایی و
اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی هوش تجاری با روشهای دلفی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی در شرکت ملی
حفاری ایران به مرحله اجرا شد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت ملی حفاری
ایران بودند که از میان آنها ۱۰ نفر به صورت غیرتصادفی گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههاء پرسشنامه محقق ساخت
بود. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید و مدیران و صاحبنظران شرکت ملی حفاری ایران تایید شد. برای تعیین پایایی آن از
روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای مرحله اول و دوم ۰/۸۵۶ و ۰/۸۹۲ برآورد گردید. در این تحقیق برای تجزیه و
تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک دو نرمافزار SPSS و Expert Choice استفاده شد. بر اساس تکنیک دلفی ۳
عامل سازمانی» فرایندی و تکنولوژی و ۲۱ زیرعامل مهم شناسایی شد. نتایج فرایند تحلیل سلسله مراتبی نشان داد از نظر آهمیت
عامل سازمانی با وزن ۰/۴۲۲ در رتبه اولء عامل فرایندی با وزن ۰/۳۳۲ در رتبه دوم و عامل تکنولوژی با وزن ۰/۲۴۷ در رتبه سوم
قرار گرفتند. با توجه به نتایج این تحقیق میتوان از مدل تصمیمگیری حاصل از شناسایی اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در
پیادهسازی هوش تجاری در شرکت ملی حفاری ایران برای بهبود و ارتقاء موقعیت رقابتی در جوامع داخلی و بینالمللی استفاده
نمود.