خلاصة:
مقدمه: سبک های فرزندپروری آدراک شده به ادراک فرزند از رفتارهای فرزندپروری در ابعاد طرد - پذیرش و کنترل - استقلال
عمل اطلاق می شود که معمولااین رفتارها به صورت تمایلات والدین برای بیان عاطفه, حمایتء ارزیایی مثبت یا منفی از عملکردش
و دادن و یا گرفتن استقلال عمل اطلاق می شود. همدلی شامل کنارگذاشتن دیدگاه شخصی در رابطه با موضوع و رسیدن به وضعیت
ذهنی فرد دیگر است. هدف از پژوهش حاضرء تعیین نقش سبک های فرزندپروری آدراک شده (مقتدرانهء مستبدانهء بی اعتناء و سهل
گبرانه) در همدلی می باشد.
ابزارها و روش: آبزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت آند از: پرسشنامه سبک های فرزندپروری نقاشان»۰» پرسشنامه همدلی
بهر بارون-کوهن و ویل رایت. نمونه پژوهش ۳۰۵ نفر از دانش آموزان پسر پایه یازدهم دبیرستان شهر تبریز بودند که به روش نمونه
گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. برای تحلیل نتایج از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل مسیر
استفاده شد.
نتایج: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ۱) بین فرزندپروری مستبدانه و همدلی»ء هم تغییری منفی و قابل توجه وجود دارد. ۲) بین
فرزند پروری مقتدرانه و همدلی» هم تغییری مثبت و قابل توجه وجود دارد ۳) بین فرزندپروری بی اعتنا و همدلیء هم تغییری منفی
و قابل ملاحظه وجود دارد ۴) بین فرزندپروری سهل گیرانه و همدلیء هم تغییری مثبت و قابل توجه وجود دارد.
نتیجه گیری: مبتنی براین یافته ها می توان بیان داشت که سبک های فرزندپروری ادراک شده می تواند تغییرات همدلی را پیش
بینی کرده و وقوع آن را در شرایط خاص تبیین کنند.