خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر مداخله زودهنگام بر مهارتهای یادگیری و سلامت روان دانش آموزان دارای آسیب شنوایی شهر ورامین انجام گرفت. پژوهش حاضر که از نوع نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون که پس از انتخاب از طریق روش نمونهگیری هدفمند در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای آسیب شنوایی شهر ورامین میباشد. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 نفراز دانش آموزان دارای آسیب شنوایی شهر ورامین بوده که در مرحله
بعد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای یادگیری کانگاس، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) استفاده گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss نسخه 17 آزمون کولموگروف اسمیرنوف و از تحلیل کواریانس استفاده شد نتایج نشان داد مداخله زودهنگام بر مهارتهای یادگیری و سلامت روان دانش آموزان دارای آسیب شنوایی تاثیر مثبت داشته و میزان یادگیری و سلامت روان دانش آموزان را افزایش می دهد.