خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر کلس بازی بر یادگیری و حل مسئله دانش آموزان دوره دوم دبستان توحید شهرستان ورامین انجام گرفت. پژوهش حاضر که از نوع نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون که پس از انتخاب از طریق روش نمونه گیری هدفمند در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم دبستان توحید شهرستان ورامین می باشد. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 نفراز دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر ورامین بوده که در مرحله بعد بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی
قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه حل مسئله (psi)، پرسشنامه یادگیری رحمانی (1382)، پروتکل بازی درمانی استفاده گردید. برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرمافزار آماری spss نسخه 17 آزمون کولموگروف اسمیرنوف و از تحلیل کواریانس استفاده شد نتایج نشان داد کلس بازی بر یادگیری و حل مسئله دانش آموزان دوره دوم دبستان توحید شهرستان ورامین تاثیر مثبت داشته و میزان یادگیری و حل مسئله دانش آموزان را افزایش می دهد.