خلاصة:
مدیریت ریسک مالیاتی و شناسایی عواملی که باعث تغییر در روشهای مدیریت ریسک مالیاتی بین شرکتها میشوند، از اهمیت بالایی برخوردار است. باز کردن این جعبه سیاه بسیار حائز اهمیت است، زیرا ریسک مالیاتی به یکی از جنبه های مهم در عملیات مالیاتی شرکتها تبدیل شده است و هنوز کمتر از آنچه که باید در مورد نحوه تعریف و مدیریت ریسک مالیاتی توسط شرکتها میدانیم. هدف از این پژوهش، به دست آوردن درک بیشتر از مدیریت ریسک مالیاتی همچنین ابعاد آن است. این پژوهش به روش کتابخانه ای و از نوع کاربردی تلاش دارد تا از منظر علمی ابعاد ریسک مالیاتی را تبیین نماید. یافته های پژوهش نشان می دهد که ریسک مالیاتی یک مفهوم چند بعدی است که به شرایط محیطی بستگی دارد و از شش عنصر ریسک مالیاتی تشکیل شده است: ریسک مالی، ریسک شهرت، ریسک تطابق، ریسک سیاسی، ریسک فرآیند مالیاتی و ریسک مسئولیت شخصی. همچنین درک از ریسک مالیاتی بین افراد داخلی و خارجی شرکت، به شدت متفاوت است و دلیل استفاده از ارتباطات مالیاتی به عنوان یک شیوه کلیدی در مدیریت ریسک مالیاتی، حفاظت از شرکت، به ویژه مدیر مالی، در برابر سه نوع فشار عمومی، فشار همتایان و فشار قوانینی است.