خلاصة:
در واقع امروزه مدارس ایران از رسالت اصلی خود، پرورش تفکر به دورافتاده اند و بیشتر مراکز و موسسات آموزشی برای انتقال
دانش به جای ایجاد آزاد اندیشی، تفکر مستقل، روشنگری و فراهم بودن فضای عمومی آزاد برای ورود به بحث، به پرکردن ذهن
و حافظه آنان روی آورده اند. از این رو ایجاد تفکر که جزء جدایی ناپذیر هر نظام آموزشی است، را می توان از اهداف اساسی
تعلیم و تربیت در سطح جهانی دانست. به دلیل آن که گرایش افراد به تفسیر اطلاعات در یادآوری اطلاعات نیز تاثیر می گذارد؛
اتخاذ روش هایی که انگیزه و علاقه دانش آموزان را تقویت کرده و با ایجاد چالش در فرآیندهای فکری، منفعل و محتاط بودن را
به تبادل نظر و تفکر فعال تغییر دهد، امری مهم و دارای اهمیت بسزایی است . لذا محقق در طول چند سال خدمت در آموزش
و پرورش آثار و نشانه هایی از نقش کیفیت تدریس و مولفه های در بین معلمان مشاهده نموده است که هم باعث تفکر دانش
آموزان شده و هم آن را تعدیل نموده است. بنابراین با توجه به نوع مسئولیت و اهمیت خاص جایگاه معلمی در کشور بر خود
وظیفه دانستم که در این فرصت ایجاد شده و با مشارکت آموزش و پرورش نقش مولفه های کیفیت تدریس معلمان این شهر را
شناسایی کنم تا تاثیر آن بر تفکر دانش آموزان بررسی شود