خلاصة:
در یک تدریس موفق و اثر بخش علاوه بر شخصیت و مقام و منزلت معنوی و اعتبار مربی در نزد فراگیران، شناخت انواع روش های تدریس و توانایی به کارگیری آنها در کلاس درس از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. چرا که در گرو به کارگیری روش مناسب و مهارت در بهره گرفتن از آن روش ها توسط مربی است که اهداف آموزشی تحقق پیدا خواهد نمود. چرا که در قالب این مهارت قادر خواهند بود اطلاعات علمی و آموزشی، مهارت های فن و عملی و ارزش های عاطفی و معنوی را در قالب هدف های شناختی عاطفی و روانی به نسل جدید انتقال دهند . پژوهش حاضر برگرفته از رویکرد اقدام پژوهی است . در این پژوهش به بررسی عدم توجه ، بی علاقگی ، بی انگیزگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه در درس عربی پرداختیم. در ادامه در جهت برطرف کردن مسائل مشاهده شده توسط اقدام پژوه، روش تدریس بارش فکری با استفاده از ابزارهای اجرایی و نظری مورد استفاده قرار گرفت . مطالعه حاضر در سه مرکز آموزشی خصوصی شهرستان آبیک در سال تحصیلی 1402-1403 اجرا شد. جمع آوری اطلاعات به دو صورت کیفی و کمی انجام شد. رویکرد مورد استفاده توسط اقدام پژوه، بارش فکری بود که با استفاده از فعالیت های از قبل طراحی شده در کلاس درس عربی با همکاری دانش آموزان اجرا گردید. نتایج نشان داد استفاده از رویکرد بارش فکری ، در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، افزایش مشارکت کلاسی و افزایش تمایل به محتوای درس موثر بود.