خلاصة:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی بهره وری معلمان بر اساس مولفه های سرمایه اجتماعی و فکری می باشد. روش پژوهش از
لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گرد آوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری
پژوهش, معلمان مدارس شهرستان پارس آباد مغان بود که از میان آن نمونه ای به حجم ۳۰۰ نفر به صورت نمونه گیری
تصادفی ساده» انتخاب شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسش نامه های استاندارد بود. یافته های پژوهش بیانگر این است که به
طور کلی سرمایه های اجتماعی و فکری بهره وری معلمین را پیش بینی می کند و هریکک از مولفه های متغیرهای پیش
بین» سرمایه های اجتماعی (۲-0/31) و فکری (۲-0/28) به طور مثبت و معنادار متغیر ملاک را پیش بینی می کنند. در
نتیجه امروزه با توجه به تغییرات محیطی که سازمانها بخصوص سازمانهای آموزشی با آن روبرو هستند. مدیران آموزش و
پرورش برای افزایش عملکرد و بهره وری معلمان» باید سرمایه های فکری و اجتماعی را در معلمان نهادینه کنند. زیرا
امروزه دلیل اینکه سازمانها در مقابل تغییرات محیطی مقاوم بوده و عملکرد کار کنانشان افزایش یافته ارج نهادن به سرمایه
های جدیدی همچون سرمایه اجتماعی و فکری در داخل سازمان بوده است.
Purpose of present research is prediction of teachers' efficiency according to social and intellectual capital indicators. Research method of this research is applied in terms of purpose and correlative-descriptive in terms of data collection. Statistical population of research were school teachers of Parsabad Moghan town that we have selected the sample of 300 number by simple random sampling. The collection tool of data were standard questionnaires. Findings of research show that social and intellectual capitals totally predict teachers' efficiency and every indicators of predictive variables, social capital (r=0/31) and intellectual capital (r=0/28) positively and meaningfully predict Criterion Variable. As result, todays with attention to environmental changes wich educational organizations will face, education and training managers should establish social and intellectual capitals in teachers to promote their performance and efficiency. Todays, the reason of organizations' stability against environmental changes and enhancing staff's performance is value to capitals like social and intellectual capitals in organization.
ملخص الجهاز:
بهره وري نيروي انساني به عنوان يک فلسفه و ديدگاه مبتني بر استراتژي بهبود، مهم ترين هدف هر سازماني را تشکيل مي دهد و مي تواند همچون زنجيره اي فعاليت هاي کليه بخش هاي جامعه را در برگيرد، به طوري که رسالت مديريت و هدف اصلي مديران هر سازمان استفاده موثر و بهينه از منابع و امکانات گوناگون چون نيروي کار، سرمايه ، مواد، انرژي و اطلاعات مي باشد (ديپ ٢ و همکاران ،٢٠١٧).
درمجموع ، مي توان عوامل موثر بر بهره وري منابع انساني را در چهار دسته شرايط انساني، رواني، فني و سازماني به شرح زير طبقه بندي کرد: الف ) شرايط انساني ٢: اين اصل که نيروي کار با کيفيت بالا جزء سرمايه يک سازمان تلقي مي شود باعث شده است که کشورهاي پيشرفته اهميت بيشتري براي آموزش و تربيت نيروي کار قائل شوند.
بنابراين ما در اين پژوهش با در نظر گرفتن اهميت تاثير سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري در بهبود و اثربخشي عملکرد کارکنان و سازمان قصد داريم اين دو متغيير را در ارتباط با بهره وري منابع انساني معلمين شهرستان پارس آباد مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار دهيم و در راستاي دستيابي به اهداف پژوهش ، با توجه به مباني نظري و پيشينه پژوهش ، فرضيه هايي به شرح زير طراحي و تدوين شده است .
مقدار اين ضريب در اين پژوهش ٠/٢٧ شده است ، يه عبارت ديگر مولفه هاي سرمايه فکري ٢٧ درصد توانايي پيش بيني بهره وري نيروي انساني را دارند.
Boundaryless careers, social capital, and knowledge management: Implications for organizational performance.