خلاصة:
مدیریت کیفیت، نگرشی نو به بهبود کارایی وانعطاف در سازمان است. اهداف اولیه آن درگیر کردن همه کارکنان در همه بخشهای سازمان به کار گروهی است تا خطا حذف شود واز ضایعات جلوگیری شود. از دیگر سو؛ از مهمترین موسسات خدماتی در هر جامعه ای بیمارستان است، و یکی از ارکان کلیدی بیمارستان، خدمات مالی است، که برای اثربخشی و ارتقاء کارایی خود نیازمند نظام مدیریتی مناسب است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تبیین ارتباط استقرار سیستم مدیریت کیفیت جامع بر ارائه خدمات مالی بیمارستان افشار یزد انجام گرفت. روش تحقیق حاضر، به لحاظ ماهیت، از نوع تحقیقات پس رویدادی بوده؛ به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی بود. جامعه آماری عبارت بودند از کلیه کارکنان بیمارستان افشار یزد ) 757 نفر(؛ که از بین آنها تعداد 258 نفر به عنوان حجم نمونه با شیوه نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها نیز، مقیاس استاندارد موسسه فدرال مدیریت کیفیت جامع آمریکا و مقیاس محقق ساخته خدمات مالی بیمارستان بود. داده های به دست آمده؛ با استفاده از نرم افزار تحلیلی- کاربردی spss ورژن 20 مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد؛ بین سیستم مدیریت کیفیت جامع با خدمات مالی بیمارستان افشار (r=0/249،P<0/05) رابطه و همبستگی مستقیم و معنادار آماری وجود داشت؛ مقدار R2 به دست آمده برای "عملکرد مالی" (0/499) است؛ یعنی 49/9 درصد از واریانس متغیر خدمات مالی بیمارستان افشار توسط متغیر مستقل یعنی سیستم مدیریت کیفیت جامع پیش بینی میشود. همچنین، 12/2 درصد از واریانس متغیر خدمات مالی توسط حمایت و رهبری مدیریت عالی؛ 24/3 درصد توسط «برنامه ریزی استراتژیک»؛9/6 درصد توسط «تمرکز بر روی مشتری»؛30/8 درصد توسط «شناسایی و آموزش کارکنان»؛23/1 درصد توسط «توانمند سازی کارکنان و کار تیمی»؛17/5 درصد توسط «اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کیفیت»؛20/4 درصد توسط «بیمه کیفیت» و 22/0 درصد نیر توسط «پیامدهای بهبود کیفیت و بهره وری»پیش بینی میشود. بنابراین،پیاده سازی مدیریت کیفیت، فرایندهای تولیدی قابل اتکایی را فراهم میکند و موجب به کمینه شدن هزینه های تولیدی و زمان صرف شده بر تولید می شود و به دنبال آن نیز با کاهش زمان تولید، بیمارستان ها قادر می شوند تا عملکرد مالی خود را بهبود دهند.