خلاصة:
با توجه افزایش آژانس های گردشگری از نظر کمیت، در دورهی فعلی آژانس هایی میتوانند از عملکرد مطلوب و موفقیت برخوردار شوند که بتوانند در زمینهی فعالیتهای گردشگری خود از نوآوری استفاده نمایند، از اینرو این تحقیق با هدف بررسی رابطه ی بین نوآوری و موفقیت آژانس های گردشگری شهر یزد انجام گرفت. روش انجام تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت، از نوع همبستگی؛ به لحاظ هدف، کاربردی؛ و به لحاظ اجرا از نوع مطالعات مقطعی توصیفی و پیمایش بود. جامعه - آماری را مدیران، کارکنان، تورلیدرها و افراد فعال گردشگری در آژانسها و تورهای مسافرتی در شهر یزد تشکیل دادهاند ( 300 ( نفر و بر اساس جدول مورگان 169 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده بررسی شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد نوآوری کارابولوت ) 2015 ( برای کسب و کارها و پرسشنامه محقق ساخته موفقیت آژانس های گردشگری با تایید روایی و پایایی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار تحلیلی کاربردی - spss نسخه ی 20 و نرمافزار لیزرل مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین دو متغیر نوآوری و موفقیت آژانس های گردشگری همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت و تاثیر نوآوری بر موفقیت آژانس های گردشگری در شهر یزد با ضریب مسیر 0/612در سطح اطمینان 9۵ درصد معنادار بود. بنابراین به منظور ارتقای موفقیت آژانسهای گردشگری، ارتقای نوآوری در سطوح مختلف، میتواند اثربخش باشد.