خلاصة:
عملکرد مالی از مهمترین اجزا در تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت است و گزارشها و اطلاعات مالی منعکس کننده نتیجه فعالیت های گذشته شرکت بوده و فرصت تجزیه وتحلیل برای اصلاح عملیات و بهبود عملکرد و تصمیم گیری را در اختیار شرکت قرار میدهد استراتژی کسب و کار عبارت است از اقدامی یکپارچه در جستجوی مزیت رقابتی. استراتژی کسب و کار به تعیین واکنش های شرکت به تغییرات در صنعت، اقتصاد و عرصه سیاست، در راستای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، میپردازد یک تجارت میتواند دو استراتژی عمومی رهبری هزینه و تجزیه دارایی را برای هدایت هزینه و تمایز پیاده سازی کند، یا هر دو استراتژی را برای مقاومت در برابر یک فضای آشفته و رقابتی تجاری ترکیب کند. توانایی شرکتها در جذب نظر مشتریان نسبت به رقبا، با تکیه بر قابلیتها و ظرفیت های سازمانی است. با توجه به اینکه مفهوم مزیت رقابتی برخاسته از مفاهیم مدیریت استراتژیک میباشد، میتوان گفت که مزیت رقابتی حاصل یک فرایند پویا و مستمری است که با در نظر داشتن موقعیت خارجی و داخلی سازمان، از منابع سازمان نشات میگیرد و به واسطه توانایی به کارگیری درست این منابع، قابلیت هایی به وجود میآیند که بهره گیری از این قابلیتها مزیت های رقابتی را برای سازمان به ارمغان میآورند. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی گری عملکرد مالی بر رابطه بین استراتژی کسب و کار و مزیت رقابتی در شرکت های شهرک صنعتی یزد می باشد. در این پژوهش مزیت رقابتی متغیر وابسته و استراتژی کسب و کار متغیر مستقل و عملکرد مالی متغیر میانجی گری می باشند. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی می باشد که بر حسب روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است و با به کارگیری ابزار پرسشنامه داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. در این تحقیق جامعه آماری کارکنان شرکت های شهرک صنعتی یزد می باشد. باتوجه به اینکه تعداد کارکنان شرکت های شهرک صنعتی یزد مشخص نیست از فرمول کوکران با حجم جامعه نا محدود برای تعیین تعداد نمونه استفاده می گردد. ٣٨٤ پرسشنامه بین نمونه های در دسترس توزیع شد و تعداد ٣٤٥ پرسشنامه قابل قبول جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارSmart pls3 انجام شده است. بررسی کلی نتایج آزمون فرضیات نشان داد که عملکرد مالی بر رابطه بین استراتژی کسب وکار و مزیت رقابتی دارای نقش میانجی گری مستقیم و معناداری را نشان می دهد.